Det er vigtigt at du kontrollerer omtalen af dit brand eller dine produkter på Internettet, der skal ikke mere end en dårlig kundeoplevelse til at skabe et negativt billede og det kan være umådeligt svært at slippe af med, når uheldet først har været ude.
Her får du nogle konkrete tips til hvordan du kan arbejde proaktivt med reputation management og samtidig bygge relevante indgående links til dit site.

Registrer dit brand og produkter på de sociale medier og gratis tjenester

Der findes en lang række sociale platforme, hvor du kan oprette dig som bruger og få adgang til en given ydelse. For eksempel findes der mange forskellige gratis blog tjenester, som WordPress, Weebly og Blogspot. Derudover findes der en stor mængde sociale bogmærke sites, profilsites på større sociale medier mv.

På samme måde som du går ud og registrerer domæner der læner sig op af dit primære, skal du registrere dit brand på de forskellige gratis services. På denne måde er du sikret at det er dig der har kontrollen, med hvad der kunne ligne en officiel kanal ud til dine kunder eller potentielle kunder.

Her kan du forfatte en længere tekst, om dit brand eller produkt. I teksten forklarer du hvad du eller din virksomhed arbejder med, hvad i kan tilbyde og hvordan man kan tage kontakt til jer og hvad du nu ellers finder relevant i den forbindelse.

Linkbuilding delen

Det ville være ganske unaturligt, hvis du i dit indhold, ikke linkede til dit hovedsite. Du kan også vælge at fremhæve nogle af dine produkter eller kategorier som du har ekstra fokus på.

Du har dermed mulighed for at bruge nogle stærke ankertekster og holde fokus på at linke til dine dybe artikler, som sandsynligvis ikke modtager lige så mange nye indgående links, som dit roddomæne.

For at få lidt mere styrke ud af dine nye links, kan du linke de forskellige platforme sammen, dermed opstår en spiral af relevant indhold, som alt sammen linker ind til dit hovedsite.

Eftersom du står som officiel afsender, skal du ikke ud i linkwheels eller andre teknikker, for at sløre relationerne sitesne imellem, spil med åbne kort i din linkbuilding og vis du er til stede, ved at linke det hele sammen så dine ”brugere” har nem adgang til dine andre online tilstedeværelser.

Når du linker de forskellige sites sammen, opnår de en højere værdi og vil højst sandsynligt ranke på dit brand navn, uden videre arbejde.

Husk også at linke til dine profiler på Linkedin, Twitter, Facebook mv. og gerne også fra dit eget site!

Officiel kanal, kræver det ikke meget arbejde?

Du skal ikke registrere dig på flere platforme end du kan nå at holde styr på, din linkprofil vil også lugte langt væk af manipulation hvis du er tilstede på over 200 forskellige sociale medier og aldrig interagere, men har udgående links til dit hovedsite på hvert eneste.

Vælg i stedet nogle stykker, som du mener du kan holde fokus på og gør disse ekstra indbydende, hold fokus på den gode tekst.

Chancen for at det vælter ind med brugere der gerne vil i kontakt med dig på disse eksterne sociale væresteder, er ikke overvældende stor. Du kan dermed sagtens være på en del platforme, men sørg for det står i kontrast til din normale linkprofil og at du ikke bliver for entydig med denne strategi. Alt med måde er godt ordsprog og det gælder i den grad også når du arbejder med SEO og reputation management.