AuthorRank

AuthorRank

I August 2005 indgav Google en patentansøgning ved navn ’Agent Rank’. I dette patent redegør Google-medarbejderen David Minouge for en type agenter, der benytter modtagelsen og interaktioner på indhold udarbejdet af ”agenten” til at fastslå deres position. I patentet står det direkte, at ”agenters” indhold kan opnå højere rangeringer i søgeresultaterne, end indhold der ikke er signeret af en ”agent”, eller for den sags skyld rangerer højere end mindre autoritære ”agenter”.

Hvilket emne er du autoritær inden for?

Ifølge patentet prøver Google at identificere hvilke emner en forfatter (agent) skriver om, og derigennem finde ud af hvilke emner forfatteren er autoritær indenfor. Dette måles gennem sociale interaktioner (primært G+), links og benævnelser af dit navn/brand.

” The agent ranks can optionally also be calculated relative to search terms or categories of search terms. For example, search terms (or structured collections of search terms, i.e., queries) can be classified into topics, e.g., sports or medical specialties, and an agent can have a different rank with respect to each topic.”

Emnekategoriseringen sikrer at en autoritær forfatter ikke bare kan ranke på hvad som helst. At man er ekspert på et område, betyder ikke at man ved mere end andre på andre områder. Er du raketvidenskabsmand og har skrevet en masse artikler om dette emne, hvor du har fået super-positiv respons, betyder det ikke at AuthorRank også booster dig, når du laver en artikel om hvordan du byggede dit hus eller sidst solgte din gamle bil og fik en god pris for den. Man skal altså oparbejde sin personlige ekspertise gennem sit indhold, og de ting man debatterer om på Internettet.

Ikke alle +1’ere og delinger er lige værdifulde

Ovenstående overskrift lyder bekendt ikke sandt? Det er nemlig samme devise, man bruger om links. Links er ikke lige værdifulde, og især afsender er vigtig. Sådan forholder det sig også med AuthorRank; jo højere AuthorRank vedkommende der deler eller +1’er dit indhold selv har, jo mere kan han også overføre, ganske som vi kender det fra links.

Hvordan forøger man sin AuthorRank?

AuthorRank bliver i fremtiden vigtigt, meget vigtigt, og derfor er det noget, du allerede nu bør begynde at arbejde med. Men hvordan kan man egentligt arbejde med at forøge sin værdi?

Lav indhold der får +1 tilkendegivelser

En af de måder Google kan måle din autoritet på, er gennem +1-tilkendegivelser. Derfor skal du arbejde på at lave indhold, der er optimeret mod at få +1’ere. Hver eneste +1 dit indhold modtager, er en tilkendegivelse om at dit indhold er godt, og at du har gjort et godt stykke arbejde. En af de første spørgsmål der falder en til sinds, når man funderer over netop dette, er om det så kan trække ned på ens AuthorRank, hvis man laver meget indhold som ikke får +1’ere eller om man den står upåvirket hen.

Det er klart at alt dit indhold ikke kan være lige godt, men hvis du gang på gang smider indhold ud, som ingen reaktioner får, så må indholdet, hvis man skal se på det rent algoritmisk set, ikke være lige godt. Jeg tror altså på at det negativt kan påvirke din AuthorRank, hvis størstedelen af dit indhold ikke modtager nogen nævneværdig respons. At du engang imellem laver et indlæg eller en side for den sags skyld, der modtager en masse positiv respons igennem delinger og +1’ere, er det altså ikke nok til at booste din AuthorRank. Du skal som afsender være konsistent, en god forfatter/formidler formår hele tiden at holde niveauet højt.

Men, og dette er et stort men, alt indhold er ikke lige delværdigt og alt indhold egner sig ikke til at gå socialt, hvilket da også er hvorfor at Google aldrig nogensinde udelukkende ville kigge på AuthorRank til at vurdere indhold. Google har et væld af andre parametre de kigger på, som selvfølgelig er en del i det miks, der skal bestemme hvor godt dit indhold placeres i søgeresultaterne. Men en ting er sikkert, en høj AuthorRank vil hjælpe dig godt på vej.

Deling, bedre end +1’ere

Delinger og +1’ere gennem G+ er ikke det samme, men begge dele påvirker din AuthorRank. Ligesom i Facebook’s algoritme, forestiller jeg mig, at delinger på G+ er en vigtigere faktor end +1’ere. +1 bliver i dag brugt som en slags ’Like/Synes godt om’, det er nemt at trykke på, men man deler kun det, som man virkeligt synes om.

Få flere til at circle dig (Følge dig) på Google+

Du vil have mere autoritet inden for et felt og generelt set oparbejde troværdighed om dig eller din virksomhed og dit brand. Derfor skal du have opbygget en base af folk, der følger dig, og finder dig og det du siger interessant. Det er en soleklar måler for Google til at evaluere, hvor vigtig du er.

Når du bevæger dig på Google+ og deltager i debatter, skal du sørge for at deltage i de debatter, der omhandler de emner, du gerne vil være en autoritet inden for eller der hvor du allerede er en autoritet, men søger at vedligeholde eller forøge din autoritet. Det betyder dog ikke, at du udelukkende skal holde dig til dit emne, men jo mere du gør det, jo nemmere vil Google have ved at sætte dig i boks som en autoritet inden for et specifikt emne.

Et par tips til flere følgere på Google+ 

  1. Del det du selv finder interessant og det, du tror andre vil synes er interessant, inden for dit emne.
  2. Sjove billeder og videoer er en soleklar vinder på de sociale medier og Google+ er ingen undtagelse. Prøv at se om du kan lave noget sjovt, der er inden for dit emne, så de +1’er der falder på dine sjove indlæg også er relevante i forhold til det emne, du gerne vil øge din autoritet inden for.
  3. Lav Google+ hangouts hvor du besvarer spørgsmål eller afhjælper problemer der kan være i forhold til de produkter/ydelser/services, du tilbyder. Selv kunne jeg tilbyde live SEO-audits af hjemmesider; sælger du eksempelvis vin, kunne du værdisætte folks vinsamling eller fortælle om de områder deltagernes vin kommer fra, historien bag mv.

Links kan også booste din AuthorRank

Når en registreret Google+-bruger skriver en artikel eller andet på Internettet, og har tilknyttet sin profil igennem rel=author og linker til dig, stiger din AutorRank. Det vil sige, at det i praksis fungerer som en +1, det igen er en tilkendegivelse om at dit indhold fortjener opmærksomhed, og det bygger derfor også din AuthorRank stærkere.

Igen her er der stor forskel på hvem det er der linker fra deres artikel. Er det en person med en høj AuthorRank eller en person med næsten ingen. Herudover modtager du naturligvis også alle de andre følgevirkninger fra linket, men de tilfalder dog siden eller artiklen og ikke dig som ”person”. Men links fra sider der ikke er tagget op af en ’forfatter’ kan også øge din AuthorRank, du vil blot få langt mere ud af linket, hvis artiklen er tagget op!

Krydslinking

Der behøves for den sags skyld slet ikke være tale om, at der bliver linket til noget indhold på et website du har lavet. Det kan være at linket peger på et indlæg du har lavet på Google+ eller direkte til din Google+ profil – det hjælper alt sammen på din AuthorRank. Hvis jeg nu linker til Anders Saugstrups Google+ profil, fra dette indlæg, styrker jeg hans AuthorRank. Anders er meget aktiv på Google+ og er sandsynligvis allerede en autoritet inden for emnet, og dette har jeg lige bekræftet med endnu en stemme.

Kommentarer

Et andet punkt, du kan være sikker på at Google vil kigge på, er hvor mange kommentarer dit indhold får og hvem der kommenterer. Dette er ikke kun relateret til kommentarerne på dit website, altså til dit indhold, men også alt det du poster på Google+.

Selv deler jeg en del artikler på Google+, men jeg skriver sjældent mine egne besyv med. Det er en klar fejl og noget jeg bør prioritere højere. Prøv at lægge mærke til hvor mange flere kommentarer du får, når du selv kommenterer indhold du deler. Det er altså en god idé at stille åbne spørgsmål og åbne op for diskussioner.

Der vil også være forskel på hvem der kommenterer på dit indhold, er det altid de samme mennesker og er de en ekspertise inden for det område, som dine kommentarer henvender sig til? Det er nemt at få en masse kommentarer på et billede af sit nyfødte barn, en kat eller en hund, men kommentarerne vil ikke være relateret til dit emne, og selvom det er positive interaktioner, hjælper de ikke lige så meget på din AuthorRank.

Sentiment kan gøre manipulation svært

For at forhindre manipulation med netop sådan noget som kommentarer, giver det god mening at Google kigger på sentiment. Er dine kommentarer positive eller negative eller midt imellem? Der er ingen tvivl om, at hvis du skriver ud at ingen andre end dig forstår sig på dit emne, vil du modtage en masse kommentarer, men positive vil de nok ikke alle sammen være – i hvert fald ikke dem fra dine konkurrenter. Hvis Google ikke kiggede på sentiment, ville nævnte setup booste din AuthorRank positivt.

Kvaliteten af kommentarer

Google vil naturligvis også kigge på kvaliteten af de kommentarer, der tilfalder de diskussioner du starter og / eller dit indhold. Sørg for at lægge op til saglig debat, det vil betale sig i de tilfælde hvor det kan lade sig gøre. Det rygtes også at Google snart kommer med en kommentarfunktion, som vi kender det fra Facebook, der kan implementeres direkte på dit website. Den er ikke udkommet i skrivende stund, men der er ingen tvivl om at det vil være en rigtig god idé at få dette implementeret når det engang kommer. Det vil gøre det meget nemt at starte Google+ samtaler, direkte på dit website, som vil styrke din AuthorRank og samtidig skabe mere opmærksomhed på Google+ platformen.

Kan man manipulere med AuthorRank?

Google+ og AuthorRank er lavet, for at identficere brugerne ned på personniveau. Google+ vil vide hvem du er og generelt set hvem alle deres brugere er. På denne måde bliver det pludseligt langt sværere at manipulere med søgeresultaterne. Forestil dig at usigneret indhold kun kan videreføre en meget begrænset værdi, det betyder at det bliver langt mere besværligt at manipulere sig til bedre placeringer.

Der vil dog altid være huller i et system og det vil altid være muligt at manipulere med. Min første tanke på dette område, er at arbejde med personaer. En persona er en fiktiv person, du har oprettet. Personaen har forskellige interesser, holdepunkter, politiske standpunkter, mv. Og fungerer i praksis som en rigtig person online. Personanen har Twitter-profil, Facebook, deltager aktivt i diskussionerne og har selvfølgelig også en Google+ profil.

Arbejder du kun inden for et specifikt emne, kunne det være en god idé, allerede nu at begynde og arbejde på nogle støttende personaer, der kan støtte op om dit indhold og opbygge deres egen AuthorRank inden for den niche du arbejder i.

For at opbygge personaens AuthorRank, skal denne person deltage aktivt på sociale medier og i særdeleshed Google+, dele indhold, kommentere andre inden for samme branches / interesseområders indhold og endda få virtuelle venner og omgangskredse.

Personanen kan have egen blog, hvis der er tid til det eller bare være en aktiv deltager. Den nemmeste måde at få AuthorRanken op på, vil dog være at køre egen blog og skrive nogle gode brancherelaterede artikler.

Du kan i princippet opbygge så mange personaer som du ønsker og som du kan bruge til at booste din primære profil og eller dennes indhold, men pas på, det er en tidsrøver af karakter. Det tager lang tid at køre flere forskellige personaer og kan du udlicitere det, kan dette være et godt alternativ. Du skal bare sikre dig at afsender, er en der ved noget om det han skal skrive om, hvis ikke, opnår personaen aldrig de positive signaler som skal til for at øge personaernernes AuthorRank og det er jo netop det vi er ude på!

Er du selv klar til AuthorRank, og har du fastslået de emner, hvor du ønsker at være en autoritet?

Skrevet af Henrik Bondtofte
Inkarneret SEO-specialist og forfatter af Linkbuildingbogen, Danmarks eneste bog om emnet linkbuilding.