🚀 Få de nyeste SEO-tips direkte i din indbakke!

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og bliv klogere på SEO

📈 Henrik Bondtofte

SEO-ekspert, AI-specialist & forfatter

SEO handler ikke om at rangere, men om at konvertere

📅 Publiceret 27. oktober 2025 👤 Af Henrik Bondtofte 🏷️ SEO 💬 0 kommentarer ⏱️ 6 min. læsning

Placeringer i søgeresultater hos søgemaskiner som Google og Bing er ikke et mål. Det er et middel. Og hvis du måler din succes på synlighed, måler du forkert. Høje placeringer er ligegyldige, hvis de ikke fører til handling.

Du sælger ikke på “hvad er”-søgninger

Rigtig mange websites har store mængder af indhold, der ranker fint, men som aldrig kommer til at konvertere. Klassiske informationssøgninger. Det er toppen af tragten, lav intention og nysgerrige brugere, der researcher, men sjældent køber. Det betyder ikke, at indholdet er spildt. Det kan stadig støtte op omkring dit brand, skabe autoritet og tiltrække indgående links til dit website, men det er ikke det indhold, der skaber konverteringerne.

Der er måske 1.600 søgninger på “hvad er en rørtang?”. Men hvis du sælger VVS-ydelser, får du ikke nødvendigvis en eneste kunde ud af det. Brugeren vil bare vide, hvad værktøjet er, ikke have det brugt af en professionel.

SEO skal ramme den rigtige intention

Når du arbejder med SEO, skal du sørge for, at dit indhold rammer brugere, der er tættere på en handling. Det er brugerne, der søger efter løsninger, ikke dem der søger efter en definition. De søger efter ydelser, ikke forklaringer, og de er klar til at handle, ikke bare at læse.

Det kræver altså, at du forstår søgeintentionen bag hvert søgeord, du går efter, ikke bare volumen. Jeg har skrevet flere artikler om søgeintentioner. Du finder den seneste her.

Og hvis du skal have lidt hjælp, så kan rigtig mange værktøjer efterhånden hjælpe dig med at klassificere, hvilken form for søgeord der er tale om. Se efter kommercielle og transaktionelle søgeord og søgefraser, også kaldet e-commerce-søgninger i nogle værktøjer. Selvom transaktionssøgninger og kommercielle søgninger faktisk ikke er det samme. Det kan du blive klogere på i den artikel, jeg lige har linket dig til.

Linkbuilding gjort nemt – Anbefaling
Tilmeld dig Bazoom her

Synes du det er svært at finde relevante linkbuilding-medier? Så prøv Bazoom – en af verdens største handelspladser for linkbuilding. Her finder du relevante medier fra stort set alle lande, opdelt efter sprog, kategori og domæneautoritet. Brug koden Bondtofte1500 og få 1.500 kr. i sign-up bonus (mod normalt 750 kr.).

Konverteringsoptimering starter i Google, ikke først på din side

Mange tror, at konverteringsoptimering kun handler om knapfarver og formularlængder, men det starter meget tidligere end det. Direkte i søgeresultatet.

Hvis du vil have bedre resultater, kan du slå dit søgeord eller søgefrase op og spørge dig selv: Matcher mit indhold brugerens næste skridt? Sælger jeg løsningen i title tagget, eller er det bare fyldt med keywords? Lander brugeren på det mest relevante sted?

SEO og CRO arbejder sammen i parløb. SEO’en trækker folk ind, mens CRO får dem til at handle. Det hele hænger tæt sammen, hvilket også er grunden til, at vi tidligere har set begrebet SXO. Kort for Search Experience Optimization. Altså en slags blanding af CRO og SEO i én disciplin, hvilket kan virke lidt fjollet, for CRO er allerede en del af SEO, hvis du arbejder korrekt med SEO.

Et konkret eksempel

Lad os sige, du sælger SEO-rådgivning. Ligesom jeg gør.

Du har to blogindlæg:

  • “Hvad er søgemaskineoptimering?”

  • “Hvem er den bedste SEO-rådgiver?”

Der er 100 søgninger på “hvad er søgemaskineoptimering”, mens der er så få søgninger på “hvem er den bedste SEO-rådgiver”, at man ikke engang kan spore volumen. Men der er søgninger. Ikke overraskende.

Men gæt hvilket der skaber flest henvendelser? Nummer to. Søgeordet “SEO-rådgiver” er der 100 søgninger på, og endnu færre, når du spørger mere specifikt ind. Jeg ligger heldigvis nummer ét på begge udgaver af den søgning, og her får jeg langt flere henvendelser end hvad der er tilfældet på “hvad er søgemaskineoptimering”, som giver markant flere besøgende, men de konverterer ikke.

Du sælger ikke nødvendigvis på viden. Det kan ske, men oftest sælger du på løsninger.

SEO der ikke konverterer, er bare pynt

Der er rigtig mange, der panikker over mistede placeringer, fordi Google ikke længere returnerer 100 resultater i et enkelt kald. Det har betydet, at mange rank trackers har nedjusteret antallet af sider, der kigges på. Og det betyder også, at det ligner, man har mistet massive mængder synlighed på mange søgeord og fraser.

Faktum er dog, at de stadig er der. Du ser dem bare ikke i dine værktøjer. Men hvor mange ser overhovedet resultater uden for top 20? I virkeligheden nok ikke så mange andre end botter fra rank trackers. Når alt kommer til alt, er antallet af søgeord ligegyldigt. Det handler om at være til stede på de rigtige søgeord.

Og hvis du ikke har mistet noget forretning, når du mister søgeord, har du så mistet noget?

Så hvad skal du gøre?

Gennemgå dit indhold: Hvilke sider konverterer rent faktisk? Udarbejd flere sider, der fungerer som disse, målrettet andre intentioner gennem termer og søgeord.

Find hullerne: Hvor har du høj trafik, men lav handling? Kan siderne ændres til at være mere konverterende?

Justér din strategi: Skab flere sider, der løser et problem og beder om handling på én og samme tid.

author avatar
Henrik Bondtofte SEO-specialist & strateg med fokus på AI og retrieval
Henrik Bondtofte er en af Danmarks mest erfarne SEO-specialister med over 20 års praktisk erfaring. Han står bag flere anerkendte fagbøger om SEO, linkbuilding og interne links og er forfatteren bag denne blog, hvor han deler sine erfaringer.

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *