🚀 Få de nyeste SEO-tips direkte i din indbakke!

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og bliv klogere på SEO

📈 Henrik Bondtofte

SEO-ekspert, AI-specialist & forfatter

Er det vigtigt ift. SEO, at udgive nyt indhold?

📅 Publiceret 27. oktober 2025 👤 Af Henrik Bondtofte 🏷️ On-page SEO , SEO 💬 0 kommentarer ⏱️ 4 min. læsning

At poste blogindlæg hver eneste uge er, modsat hvad mange tror, ikke en SEO-strategi i sig selv. En meget bred misforståelse, baseret på det faktum, at Google som udgangspunkt elsker frisk indhold. Men det betyder ikke, at du for alt i verden skal have udgivet indhold hver eneste uge.

Når du udgiver indhold, handler det ikke om frekvens. Det handler om relevans, struktur og indholdets dybde. Du kan sagtens poste én gang hver halve år og stadig slå konkurrenter, der udgiver indhold fire gange om ugen, hvis det, du poster, er markant bedre eller mere målrettet din målgruppe.

Google belønner værdi og ikke volumen

Google har altid belønnet værdi, men i sjældne tilfælde volumen. Myten stammer fra, at Google godt kan lide opdateret indhold, hvilket ikke betyder mængde.

Herudover besøger Googlebot sider, der producerer meget indhold, oftere. Men det er blot for at se, om der er kommet nyt indhold, der skal crawles og indekseres. At Googlebot besøger dit website ofte, er som udgangspunkt ikke et signal om, at du klarer dig fantastisk. Google har bare fundet ud af, at det kan betale sig at besøge og scanne dit website regelmæssigt, da de ofte kan finde nyt indhold. Det får ikke dit website til at rangere bedre, men sikrer dog, at dit indhold bliver indekseret hurtigt.

Derfor bliver nyhedswebsites også besøgt meget ofte. De producerer meget indhold, og Google vil gerne have det ud i deres SERPs så hurtigt som muligt, så de kan vise tidsvarigt indhold til deres brugere.

Det der sker, når du poster for ofte

Der er store chancer for, at du udvander dit eksisterende indhold og skaber konkurrerende indhold, så du ender hurtigt op med at konkurrere mod dit eget indhold i SERPs. Du kommer altså til at kannibalisere dine egne søgeord og søgefraser, og du udvander også din interne linkstruktur. Jo mere indhold du har på et website, jo mindre værdi er der tilgængelig til hver eneste side på websitet.

Linkbuilding gjort nemt – Anbefaling
Tilmeld dig Bazoom her

Synes du det er svært at finde relevante linkbuilding-medier? Så prøv Bazoom – en af verdens største handelspladser for linkbuilding. Her finder du relevante medier fra stort set alle lande, opdelt efter sprog, kategori og domæneautoritet. Brug koden Bondtofte1500 og få 1.500 kr. i sign-up bonus (mod normalt 750 kr.).

Så rent autoritetsmæssigt er det en fordel at have så få antal sider på dit website som overhovedet muligt. Det giver nemlig ekstra værdi til hver eneste side. Jo færre sider der er til at dele den totale autoritet, jo mere autoritet har hver eneste side.

Ved at producere meget store mængder indhold, sænker du autoriteten på alle dine sider og deler den ud over flere. Hvilket stærkt taler imod at have mange frem for få URLs.

Hvis du poster ofte og ikke får målrettet dit indhold, er der en rigtig god chance for, at det bare drukner i mængden og aldrig opnår eksponering – eller megen eksponering for den sags skyld – og så er indholdet jo i princippet ligegyldigt. Du kører rundt i et indholdshamsterhjul, og selvom det føles som om du gør noget, rykker det ikke rigtig noget.

Så hvad gør du i stedet?

Drop tankerne omkring x antal publiceringer pr. måned eller uge. Byg i stedet strategisk indhold omkring forskellige emneområder, og overtag samtalen omkring det, som dit website formidler. At arbejde på det, man kalder topical authoritet, er langt vigtigere – særligt i dag, hvor sprogmodeller også er en del af søgning.

Så i stedet for at poste 5 ligegyldige blogindlæg på en måned, så lav et enkelt med dybdegående guides, og forbind dem til relaterede indlæg på dit website, værktøjssider eller FAQ’er og videoer. Sørg for, at al indhold, du bygger, udbygger emner og ikke bare er fyld i dine arkiver.

Brug frekvens som et signal, ikke som et mål i sig selv

Jo, konsistens kan være en fordel. Men kun hvis det, du udgiver, også er gennemtænkt.

Så næste gang nogen spørger dig: Hvor ofte skal vi poste for SEO? Så spørg i stedet dem: Hvor mange stærke, søgeordsrelevante sider mangler vi for at eje det emne, vi vil findes på?

author avatar
Henrik Bondtofte SEO-specialist & strateg med fokus på AI og retrieval
Henrik Bondtofte er en af Danmarks mest erfarne SEO-specialister med over 20 års praktisk erfaring. Han står bag flere anerkendte fagbøger om SEO, linkbuilding og interne links og er forfatteren bag denne blog, hvor han deler sine erfaringer.

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *