Teknisk SEO
Teknisk SEO er et begreb der dækker over alt der har med det tekniske fundament at gøre. Det tekniske fundament er website, server og domæne. Optimering, der har at gøre med disse dele hører altsammen under betegnelsen teknisk SEO.
Teknisk SEO handler blandt andet om at kontrollere hvilke sider søgemaskiner har adgang til og sikre, at de ikke indekserer eller bruger tid på websider, der ikke har sin berettigelse i søgeresultaterne. Under teknisk SEO falder også emner som duplikeret indhold, der i sig selv, er et stort emne men indebærer også arbejdet med en lang række parametre der undersøges og justeres, her i blandt indekseringsbarrierer, korrekt brug af canonical-tag, disallow-kommandoer og håndtering af pagineringselementer.
Modsat mange andre dele af SEO, ved vi som SEO-udøvere utroligt meget om hvilke tekniske foranstaltninger Google og de andre søgemaskiner, foretrækker at en webmaster foretager sig – for at få det bedste afkast i søgeresultaterne. Rigtigt mange hjemmesider er den dag i dag stadig baseret på dårlig kode og uhåndterede indekseringsproblematikker, der modvirker synlighed i søgeresultaterne og dermed holder websites performance tilbage.
I denne kategori, finder du alle de artikler jeg har skrevet der handler om teknisk SEO og forbedring af websites, ud fra et teknisk perspektiv. Har du udfordringer med din teknik, skal du også være mere end velkommen til at tage fat i mig, for professionel assistance.
Hvad er kumulativt layoutskifte? (CLS) og hvorfor er det så vigtigt?
Går du op i dit website og dets synlighed, har du med stor sandsynlighed bidt mærke i at Google har introduceret kumulativt layoutskifte forkortet CLS, som et af deres tre ”Core Web Vitals”. De tre core web vitals, bliver deciderede rankingfaktorer i januar 2021. Men...
Størrelsen betyder noget! (SEO af store websites)
Uanset hvad andre måtte sige, så har størrelsen en stor betydning. Sådan er det i hvert fald når det kommer til websites. Her er det nemlig langt fra ligegyldigt, om et site har et par enkelte URL-adresser, eller det har mange tusinde eller endda millioner. Store...
Værdien af URL-mentions vil stige (Implied links)
Links har længe været fundamentet for gode placeringer i søgemaskiner, lige siden Googles begyndelse. Dette skyldes Googles fokusering på netop links, og muligheden for igennem disse at beregne en kvalitetsscore, der kunne bruges til at skabe et retvisende hierarki af...
Såden får du indekseret nyt indhold med det samme
Publicerer du indhold, er det afgørende hurtigt at få det ud i Googles indeks, særligt hvis der er tale om nyheder. I denne artikel, lærer du hvordan du kan bygge en publiceringsbooster til dit website, der sikrer dig lynhurtig indeksering af alle artikler du udgiver....
Sådan genetablerer du tabt ekstern linkværdi uden værktøjer
Arbejdet med at bygge links, er både hårdt og tidskrævende. Derfor er det også umådeligt vigtigt, at man sikrer de indgående links, der peger ind på ens website og sørger for, at der ikke bliver lukket ned for sider, med indgående links. Bliver sider der er blevet...
Alt du skal vide om de seneste ændringer til nofollow-tagget: rel=”sponsored” og rel=”ugc”
Google har videreudviklet på den efterhånden aldrende nofollow-linkattribut og har introduceret to nye attributter der skal assistere Google i bedre at forstå naturen i den måde, der linkes på. De to nye link attributter hedder rel=”sponsored” og rel=”ugc”. Det...
Accelerer dine billeder med WebP billedformatet ⚡
Hvis du bruger Googles Pagespeed Insights til at vurdere, hvor god du er til at optimere dit website, rent hastighedsmæssigt, så er du meget sikkert stødt på begrebet WebP under forbedring af billeder. Spørgsmålet er så: hvad er WebP og kan det gøre dit website...
Forsidens linkstyrke er ikke at finde på undersider – Overvej dine linkindkøb!
Hvis du har læst min artikel omkring antal hop til en vigtig side, kommer denne artikels argumentation og konklusion nok ikke som en overraskelse for dig. Desværre ser jeg, at rigtigt mange ikke helt forstår vigtigheden af, hvor et link placeres, i forhold til den...
Der er intet der hedder domæneautoritet, men derimod sidestyrke/sideautoritet
Hvis man følger lidt med i de mange linkkøbsgrupper, nyhedsmails, salgsopslag mv. rundt omkring online, vil man se, at et af de kriterier de fleste fokuserer mest på, er den værdi der kaldes domæneautoritet eller domænerating. Udfordringen er bare, at der i Googles...
Søgemaskineoptimering af one-page websites
Et one page website eller en-sides websites, er blevet meget populære de sidste par år. Fra et brugermæssigt synspunkt, fungerer de ganske udmærket, så længe der ikke skal kommunikeres komplekst eller for differentieret indhold – men hvordan håndterer man egentlig...
Hvilke arbejdsopgaver hører ind under teknisk SEO?
Teknisk SEO er det største emne inden for SEO og det område, der er sværest at mestre. Særligt fordi der er så mange forskellige parametre, der tages med i den tekniske vurdering af et website.
Arbejdsopgaverne inkluderer blandt andet analyse af følgende områder: Header response-koder, Indeksering, Døde links, Domæner og subdomæner, Formater og URL-navngivning, Intern linkstruktur, Duplikeret indhold, Redundant indhold, Udelukkelse af sider, Sitemaps, Kodning, Robots og .htaccess, Websitets mobilvenlighed og hastighed, H-tags, overskrifter og markeringer, Billeder (Alt og Title), Titler og meta descriptions, META Tags.
Er teknisk SEO en løbende opgave ligesom linkbuilding?
Som udgangspunkt nej. Når man først har implementeret de tekniske foranstaltninger og sikret at websitet overholder alle Googles anbefalinger til teknik, bør det ikke være nødvendigt at sikre igen. Det kræver dog, at der ikke bliver lavet ændringer til de implementeringer, der er foretaget.
Er det en god idé at få foretaget en teknisk SEO-analyse?
Hvis du er i tvivl om hvorvidt du har behov for en teknisk SEO-analyse, er der en rigtig god chance for at du har det. Langt de fleste er ikke opmærksomme på de mange tekniske udfordringer et website kan have, som gør det svært, hvis ikke umuligt for Google at crawle og indeksere websitet.
Langt de fleste professionelle samarbejder inden for SEO starter med udarbejdelsen af en teknisk SEO-analyse, da platformen skal sikres som det første skridt, inden yderligere optimering foretages.
Er duplikeret indhold en del af teknisk SEO?
Ja, en af de største indekseringsbarrierer der findes for websites, er lige præcis duplikeret indhold også kaldet duplicate content. Har man først udfordringer med indhold der går igen flere gange på ens website, kan man være sikker på, at ens website ikke yder, hvad det kan yde i søgeresultaterne.
Har du udfordringer med duplikeret indhold, er det meget vigtigt du får dette adresseret og udbedret dette.