Teknisk SEO

Teknisk SEO er et begreb der dækker over alt der har med det tekniske fundament at gøre. Det tekniske fundament er website, server og domæne. Optimering, der har at gøre med disse dele hører altsammen under betegnelsen teknisk SEO.

Teknisk SEO handler blandt andet om at kontrollere hvilke sider søgemaskiner har adgang til og sikre, at de ikke indekserer eller bruger tid på websider, der ikke har sin berettigelse i søgeresultaterne. Under teknisk SEO falder også emner som duplikeret indhold, der i sig selv, er et stort emne men indebærer også arbejdet med en lang række parametre der undersøges og justeres, her i blandt indekseringsbarrierer, korrekt brug af canonical-tag, disallow-kommandoer og håndtering af pagineringselementer.

Modsat mange andre dele af SEO, ved vi som SEO-udøvere utroligt meget om hvilke tekniske foranstaltninger Google og de andre søgemaskiner, foretrækker at en webmaster foretager sig – for at få det bedste afkast i søgeresultaterne. Rigtigt mange hjemmesider er den dag i dag stadig baseret på dårlig kode og uhåndterede indekseringsproblematikker, der modvirker synlighed i søgeresultaterne og dermed holder websites performance tilbage.

I denne kategori, finder du alle de artikler jeg har skrevet der handler om teknisk SEO og forbedring af websites, ud fra et teknisk perspektiv. Har du udfordringer med din teknik, skal du også være mere end velkommen til at tage fat i mig, for professionel assistance.

Tier linkbuilding

Tier linkbuilding

I søgemaskineoptimeringens verden er evnen til at opbygge stærke og troværdige links afgørende. Tier Linkbuilding er en metode, der kan maksimere effekten af dine linkbuildingbestræbelser og styrke hele fundamentet for dit websites synlighed i søgeresultaterne. I...

læs mere

Hvilke arbejdsopgaver hører ind under teknisk SEO?

Teknisk SEO er det største emne inden for SEO og det område, der er sværest at mestre. Særligt fordi der er så mange forskellige parametre, der tages med i den tekniske vurdering af et website.

Arbejdsopgaverne inkluderer blandt andet analyse af følgende områder: Header response-koder, Indeksering, Døde links, Domæner og subdomæner, Formater og URL-navngivning, Intern linkstruktur, Duplikeret indhold, Redundant indhold, Udelukkelse af sider, Sitemaps, Kodning, Robots og .htaccess, Websitets mobilvenlighed og hastighed, H-tags, overskrifter og markeringer, Billeder (Alt og Title), Titler og meta descriptions, META Tags.

Er teknisk SEO en løbende opgave ligesom linkbuilding?

Som udgangspunkt nej. Når man først har implementeret de tekniske foranstaltninger og sikret at websitet overholder alle Googles anbefalinger til teknik, bør det ikke være nødvendigt at sikre igen. Det kræver dog, at der ikke bliver lavet ændringer til de implementeringer, der er foretaget.

Er det en god idé at få foretaget en teknisk SEO-analyse?

Hvis du er i tvivl om hvorvidt du har behov for en teknisk SEO-analyse, er der en rigtig god chance for at du har det. Langt de fleste er ikke opmærksomme på de mange tekniske udfordringer et website kan have, som gør det svært, hvis ikke umuligt for Google at crawle og indeksere websitet.

Langt de fleste professionelle samarbejder inden for SEO starter med udarbejdelsen af en teknisk SEO-analyse, da platformen skal sikres som det første skridt, inden yderligere optimering foretages.

Er duplikeret indhold en del af teknisk SEO?

Ja, en af de største indekseringsbarrierer der findes for websites, er lige præcis duplikeret indhold også kaldet duplicate content. Har man først udfordringer med indhold der går igen flere gange på ens website, kan man være sikker på, at ens website ikke yder, hvad det kan yde i søgeresultaterne.

Har du udfordringer med duplikeret indhold, er det meget vigtigt du får dette adresseret og udbedret dette.