Teknisk SEO
Teknisk SEO er et begreb der dækker over alt der har med det tekniske fundament at gøre. Det tekniske fundament er website, server og domæne. Optimering, der har at gøre med disse dele hører altsammen under betegnelsen teknisk SEO.
Teknisk SEO handler blandt andet om at kontrollere hvilke sider søgemaskiner har adgang til og sikre, at de ikke indekserer eller bruger tid på websider, der ikke har sin berettigelse i søgeresultaterne. Under teknisk SEO falder også emner som duplikeret indhold, der i sig selv, er et stort emne men indebærer også arbejdet med en lang række parametre der undersøges og justeres, her i blandt indekseringsbarrierer, korrekt brug af canonical-tag, disallow-kommandoer og håndtering af pagineringselementer.
Modsat mange andre dele af SEO, ved vi som SEO-udøvere utroligt meget om hvilke tekniske foranstaltninger Google og de andre søgemaskiner, foretrækker at en webmaster foretager sig – for at få det bedste afkast i søgeresultaterne. Rigtigt mange hjemmesider er den dag i dag stadig baseret på dårlig kode og uhåndterede indekseringsproblematikker, der modvirker synlighed i søgeresultaterne og dermed holder websites performance tilbage.
I denne kategori, finder du alle de artikler jeg har skrevet der handler om teknisk SEO og forbedring af websites, ud fra et teknisk perspektiv. Har du udfordringer med din teknik, skal du også være mere end velkommen til at tage fat i mig, for professionel assistance.
Tekstlinks og UX: Brugervenlighed og SEO på en gang
Tekstlinks er rygraden i et hvert velstruktureret website og fungerer som vejledninger, for de brugere, der interagerer med websitet, men tekstlinks spiller også en væsentlig rolle for hvor godt dit website, får lov til at ranke i de organiske søgeresultater. Ved at...
Parasit-SEO – Kontroversiel men effektiv taktik
Parasit-SEO går ud på at udgive kvalitetsindhold på en allerede etableret, højt autoritativ ekstern side for at rangere i søgemaskiner som Google. Dette giver dig fordelen af "værtens" store autoritet og dermed mulighed for at rangere på det, du udgiver der, hvilket...
Tier linkbuilding
I søgemaskineoptimeringens verden er evnen til at opbygge stærke og troværdige links afgørende. Tier Linkbuilding er en metode, der kan maksimere effekten af dine linkbuildingbestræbelser og styrke hele fundamentet for dit websites synlighed i søgeresultaterne. I...
Navngivning og Formatering af URLs for Bedre SEO
Der er mange fordele, ved korrekt formatering af dine URLs og filer. Det kan hjælpe søgemaskiner med at forstå, hvad en bestemt side omhandler, herudover gør det en URL betydeligt mere tiltalende for en bruger, der møder den i søgeresultaterne. Ved korrekt navngivning...
Udvander du dine søgeord? Sådan øger du relevansen af vigtige sider på dit website
Det er meget normalt, at mange sider delvist er optimeret imod et udtryk eller indeholder samme udtryk (søgeord/søgefrase) som en anden side. Når dette er tilfældet, vælger Google en enkelt eller flere sider at vise på en søgning på det pågældende søgeord. Laver...
Brødkrummer – Påvirker de din synlighed og hvad kan de bruges til ift. SEO?
En brødkrumme er en lille tekststi, som oftest befinder sig i toppen af en side. Stien indikerer, hvor brugeren befinder sig på websitet, så brugeren altid kan finde tilbage – ligesom man kender det fra fortællingen om Hans og Grethe, der smed brødkrummer ud som en...
Sådan får du mere linkværdi overført til en specifik side fra en enkelt artikel
Du kender helt sikkert devisen om, at du kun får overført linkværdi, af det første link i en artikel til dit website, ikke sandt? Der er noget om snakken, men der findes en lille finte, der gør det muligt at få overført næsten dobbelt så meget linkværdi til en...
Korrekt brug af paginering ift. SEO 2022
Hvis man inden for teknisk SEO skal pege på, hvor anbefalingerne har ændret sig mest, og hvor uenighederne har været størst, vil et godt bud være emnet om opdeling af lange sider og deres indflydelse på synligheden i de organiske søgeresultater. Er du ikke typen der...
Større URL-ændringer er en udfordring for Googlebot – overvej dem nøje!
I januar 2022, udgav Google en video under deres #AskGoogleBot-serie på YouTube, hvor John Mueller behandlede emnet større URL-ændringer, med særligt fokus på komplet migration. Her bekræftede han det faktum, at det er en stor opgave for Googlebot at forstå, følge og...
Desktop, tilføjet til Sideoplevelse i Googles Search Console
Sideoplevelse er siden den 22. februar, blevet en ranking faktor i Googles organiske søgeresultater – Udrulningen er dog stadig i gang. Derfor valgte Google også d. 17 februar, at udgive en desktop version af sideoplevelse (Page Experience) rapporten i Search...
Hvilke arbejdsopgaver hører ind under teknisk SEO?
Teknisk SEO er det største emne inden for SEO og det område, der er sværest at mestre. Særligt fordi der er så mange forskellige parametre, der tages med i den tekniske vurdering af et website.
Arbejdsopgaverne inkluderer blandt andet analyse af følgende områder: Header response-koder, Indeksering, Døde links, Domæner og subdomæner, Formater og URL-navngivning, Intern linkstruktur, Duplikeret indhold, Redundant indhold, Udelukkelse af sider, Sitemaps, Kodning, Robots og .htaccess, Websitets mobilvenlighed og hastighed, H-tags, overskrifter og markeringer, Billeder (Alt og Title), Titler og meta descriptions, META Tags.
Er teknisk SEO en løbende opgave ligesom linkbuilding?
Som udgangspunkt nej. Når man først har implementeret de tekniske foranstaltninger og sikret at websitet overholder alle Googles anbefalinger til teknik, bør det ikke være nødvendigt at sikre igen. Det kræver dog, at der ikke bliver lavet ændringer til de implementeringer, der er foretaget.
Er det en god idé at få foretaget en teknisk SEO-analyse?
Hvis du er i tvivl om hvorvidt du har behov for en teknisk SEO-analyse, er der en rigtig god chance for at du har det. Langt de fleste er ikke opmærksomme på de mange tekniske udfordringer et website kan have, som gør det svært, hvis ikke umuligt for Google at crawle og indeksere websitet.
Langt de fleste professionelle samarbejder inden for SEO starter med udarbejdelsen af en teknisk SEO-analyse, da platformen skal sikres som det første skridt, inden yderligere optimering foretages.
Er duplikeret indhold en del af teknisk SEO?
Ja, en af de største indekseringsbarrierer der findes for websites, er lige præcis duplikeret indhold også kaldet duplicate content. Har man først udfordringer med indhold der går igen flere gange på ens website, kan man være sikker på, at ens website ikke yder, hvad det kan yde i søgeresultaterne.
Har du udfordringer med duplikeret indhold, er det meget vigtigt du får dette adresseret og udbedret dette.