Er du ved at løbe tør for idéer til din linkbuilding kampagne er det sjældent en god idé at begynde og jagte lavkvalitetslinks. Dine allerede eksisterende links kan styrkes og her er der megen værdi at hente.
Identificer dine svageste links
Når der arbejdes på at løfte niveauet på allerede eksisterende indgående links, er den første opgave naturligvis at identificere de svageste. Til det skal du bruge dine sædvanlige linkanalyse værktøjer. Til dette formål kan jeg anbefale Linkscape fra SEOMoz, Majestic eller Spyglass, sidstnævnte halter en del efter de to andre mht. udregning af værdier, men er utroligt effektivt til at danne sig et hurtigt overblik, jeg bruger det ofte selv til indledende linkanalyser.
Da du ikke arbejder på din egen side, behøves du ikke flyve lige så meget under radaren som du normalt ville gøre og det giver naturligvis nogle friheder. Du kan benytte sociale bogmærker, splogs, linkkkataloger, artikel markedsføring og endda købe links til målsiden. Sidstnævnte kræver selvfølgelig et vist budget at arbejde med, men det er en valid strategi som kan gøre underværker.
Dette betyder ikke at du skal rende ud og hyre den første og bedste inder på din vej, hold kvaliteten på et vist niveau, du ønsker ikke at skade dem der i forvejen er så venlige at linke til dig.
Du kan vælge at fokusere på volumenlinks, fra ikke relevante sider, men du kan også arbejde med relevansen på målsiden eller en kombination af begge.
Arbejd med relevansen
For at styrke din målsides relevans kræver det at siden hvor på dit link befinder sig, i forvejen er relevant for den branche din egen side befinder sig i. Hvis siden ikke er relevant, er det i stedet mængden og styrken af links du skal arbejde på.
Skriv nogle relevante tekster om dit emne og smid disse op på separate gratis blogservices, eller opret nogle billige webhoteller til formålet. Link herefter til målsiden med forskellige ankertekster, der bekræfter emnet over for søgemaskinerne. Normalt ville jeg påpege vigtigheden af også at have andre relevante links i dine tekster, så dine intentioner ikke er for nemme at identificere, men da du ikke arbejder direkte på din egen side, kan du neddrosle dette og kanalisere så meget værdi muligt videre til din målside.
Du skal selvfølgelig sørge for at dine nye sider, der linker til din målside også er indekseret og har et par indgående links. I det hele taget er det altid en god idé at arbejde i lag (tiers), links på links er bedre end bare links og links på links på links, er endnu bedre.
Hej Henrik
Kan man lave flere sites, med egne domæner, der linker fra samme IP/udbyder?
Jeg gætter på at man ikke bør gøre det, men har det noget på sig, så som straf eller det bare ikke virker?
Hej Jens,
Det kan man godt, men det er selvfølgelig nemt at identificere. Hvis du vil være rigtig ninja bør du kigge på forskellige hosts og registranter. Nej, ingen straf, bare nedsat effekt.
@Henrik, hvordan ser du på brugen af denne strategi i forhold til brug af anchor text på de nye links du skaber. Jeg antager, at du ikke ønsker at styrke dine “link sider” så meget at de pludselig ender ud med at ranke bedre end din hovedside. Vælger du relaterede termer eller skal det bare være et link for juicen’s skyld?
Mvh
Mikael
Mikael: Jeg ville aldrig arbejde så meget på målsiden at det blev et problem, husk på at vi primært arbejder med svage sider her. Jeg ville variere ankers som på alt andet.
Så hvis jeg forstår dig ret, så vil du benytte relevant anchor text når du linker til dine Tier1 sider, selvom dit ønske kun er at styrke dem, men ikke at ranke dem? Du begrænser blot din “styrkning” således, at Tier1 ikke kommer til at konkurrere med hovedsiden…
Kunne godt tænke mig en bekræftelse på dette samt at jeg lige skal være helt med.
Man linker fra diverse sider, hvad enten det er social bookmarking, små hjemmesider, link kataloger mfl. til sider der så linker til den side man vil ranke på?
Samt at de ankertekster man bruger er synonymer til det ord man vil ranke på, for at siden ikke overgår ens egen?
Hej Nikolaj, groft sagt ja, korrekt forstået – Men du behøves ikke bruge synonymer hver gang.
@Henrik & Mikael — kunne der ikke være ræson i at bruger tier1- og tier2-sider til at opnå flere placeringer end de to, man evt. kan opnå på side pr. domæne, eller i hvert fald tidligere kun kunne opnå. Nu er det vist lidt berede, særligt ved brandede termer.
Altså både genere PR og trafik?
@Kasper, lidt i tråd med det Henrik har svaret og så alligevel ikke. Dine tier1 sider tjener du oftest ikke penge på, så skal du opnå flere placeringer (f.eks. fylde hele side 1 i Google), så er det bedre at gøre det med 10 sider (eller 5 double listings) hvor du har en indtægtskilde (IMO).
Mikael
Enig i at der er mange andre områder du bør arbejde på, inden du prøver at opnå flere placeringer på adskillige domæner. Men det kommer som altid helt an på scenariet.
Korrekt. for at forøge relevansen af tier1, ranker de så ranker de, men det er ikke det primære mål.
Kasper: Jo, selvfølgelig! Men så bør det være dine egne domæner du arbejder på ;-)
Jeg har opdateret introteksten, da “Er du ved at løbe tør for linkmuligheder” åbenbart har skabt noget forvirring, der er naturligvis altid linkmuligheder at finde, kun fantasien sætter grænser.
Rigtig godt indlæg. Men hvad med follow og ugc links. Hvordan ser du på dem? Det er jo ret svært at få follow links med. Feks i denne kommentar?
@Kontorhotel – Det er klart at det er svært at skaffe backlinks når det man laver reelt set er spam. Hvis du yder noget seriøst, og eksempelvis ikke bruger din ankertekst som navn, så har du nok noget nemmere ved at få et backlink.
Med hensyn til det med at styrke sine indgående links, så er det faktisk noget jeg har gjort i – og sjovt nok har jeg næsten lige sammensat en plan som gerne skulle styrke PR på mine indgående links. Jeg vil lave nogle sites med relateret indhold, men jeg vil ikke rangere på indholdet – det primære mål for mig er at skaffe siden noget værdi, og derfra linke over til min side, med en eventuel ankertekst. Et PR3-4 link ér og bliver et PR3-4 link, og det er bedre end et PR0 link :)
Jeg kender flere der bruger denne metode – ikke kun med egne domæner, men også med blogs fra blogger.com, eller sider fra tumblr.com, sidenavn.wordpress.com osv.. Godt indlæg, selvom det er 7 måneder siden det blev skrevet.