Er du ved at løbe tør for idéer til din linkbuilding kampagne er det sjældent en god idé at begynde og jagte lavkvalitetslinks. Dine allerede eksisterende links kan styrkes og her er der megen værdi at hente.

Identificer dine svageste links

Når der arbejdes på at løfte niveauet på allerede eksisterende indgående links, er den første opgave naturligvis at identificere de svageste. Til det skal du bruge dine sædvanlige linkanalyse værktøjer. Til dette formål kan jeg anbefale Linkscape fra SEOMoz, Majestic eller Spyglass, sidstnævnte halter en del efter de to andre mht. udregning af værdier, men er utroligt effektivt til at danne sig et hurtigt overblik, jeg bruger det ofte selv til indledende linkanalyser.

Da du ikke arbejder på din egen side, behøves du ikke flyve lige så meget under radaren som du normalt ville gøre og det giver naturligvis nogle friheder. Du kan benytte sociale bogmærker, splogs, linkkkataloger, artikel markedsføring og endda købe links til målsiden. Sidstnævnte kræver selvfølgelig et vist budget at arbejde med, men det er en valid strategi som kan gøre underværker.

Dette betyder ikke at du skal rende ud og hyre den første og bedste inder på din vej, hold kvaliteten på et vist niveau, du ønsker ikke at skade dem der i forvejen er så venlige at linke til dig.

Du kan vælge at fokusere på volumenlinks, fra ikke relevante sider, men du kan også arbejde med relevansen på målsiden eller en kombination af begge.

Arbejd med relevansen

For at styrke din målsides relevans kræver det at siden hvor på dit link befinder sig, i forvejen er relevant for den branche din egen side befinder sig i. Hvis siden ikke er relevant, er det i stedet mængden og styrken af links du skal arbejde på.

Skriv nogle relevante tekster om dit emne og smid disse op på separate gratis blogservices, eller opret nogle billige webhoteller til formålet. Link herefter til målsiden med forskellige ankertekster, der bekræfter emnet over for søgemaskinerne. Normalt ville jeg påpege vigtigheden af også at have andre relevante links i dine tekster, så dine intentioner ikke er for nemme at identificere, men da du ikke arbejder direkte på din egen side, kan du neddrosle dette og kanalisere så meget værdi muligt videre til din målside.

Du skal selvfølgelig sørge for at dine nye sider, der linker til din målside også er indekseret og har et par indgående links. I det hele taget er det altid en god idé at arbejde i lag (tiers), links på links er bedre end bare links og links på links på links, er endnu bedre.