Konverteringsrate

En konverteringsrate fortæller hvor mange af de besøgende, der foretager en konvertering. En konvertering er en aktiv handling og eksempler på dette kan være køb, tilmelding til et nyhedsbrev, opstart af en chat eller udfyldelse af en kontaktformular.

Har du eksempelvis haft 1000 besøgende på din webshop på en dag og 50 af disse har foretaget et køb, vil du have en konverteringsrate på 5%. 5% af de brugere der har besøgt websitet, er altså end med at købe fra dig.

Hvordan udregnes en konverteringsrate?

Beregningen af en konverteringsrate er nem og ligetil, du tager blot antallet af salg diverederet med antallet af besøgende og så har du din konverteringsrate.

Overordnet konverteringsrate

En overordnet konverteringsrate, kunne være konverteringsraten for hele dit website som helhed. Dit website vil som udgangspunkt få trafik fra en række forskellige kanaler, i en overordnet konverteringsrate, tager man derfor gennemsnittet for konverteringsraten fordelt på alle kanaler.

Konverteringsrate på kampagne eller kanalniveau

Kigger du nærmere på konverteringsraten for dine forskellige kanaler, får du et rigtigt godt indblik i hvor godt de yder for dit website. De kanaler der har en høj konverteringsrate, kunne være givtige at jagte i højere grad. Måske tildele større budget, hvis der er tale om en betalt kanal.

Konverteringsrate på organisk trafik er ofte lav

Selvom organisk trafik kan give rigtigt mange salg, så har organisk trafik ofte en lavere konverteringsrate end betalte trafikkanaler, det gør den på ingen måder mindre effektiv eller dyrere at gøre brug af.

I organisk positionering, kommer man hurtigt til at have mange indgangsvinkler til sit website og ikke alle sammen kan performe lige godt. Til gengæld kan man på betalt annoncering, selv segmentere på hvad ens website kommer frem på og derfor, er det nemmere at have en højere konverteringsrate for en sådan kanal.

Det betyder dog igen ikke, at kanalen er bedre eller mere rentabel end organisk trafik. Organisk trafik giver blot altid mange indgangsvinkler og nogle gange, ikke specielt relevante indgangsvinkler. Hvorimod det meget sjældent forekommer, at man betaler for søgeord og søgefraser der ikke konverterer særligt godt.

Herudover skal man tage in mente, at mange organiske søgetermer og søgefraser er baseret på informationssøgninger, altså søgninger, hvor brugeren ikke som udgangspunkt er på udkig efter at købe (konvertere).

Hvad er en god konverteringsrate?

Et spørgsmål man ofte hører, men som er svær at svare på. Der er ingen gylden regel for, hvor høj din konverteringsrate skal være, for at den er godt performende, men gode webbutikker har ofte en tendens til at konvertere 2-3% af den totale indgående trafik.

Igen afhænger det dog af antallet af indgangsvinkler til websitet og disses relevans og brugernes hensigt bag. Et website med 10.000 besøgende om dagen og med 1000 salg, vil have en markant lavere konverteringsrate end et website med 1.000 daglige besøgende og 500 konverteringer, men websitet med de 10.000 besøgende, har stadig dobbelt så mange salg.

Så konverteringsraten fortæller altså intet om, hvor meget der er omsat for, der tages kun forbehold for antallet af besøgende versus konverteringer.

Betalte kanaler bør have høj konverteringsrate

På betalte kanaler, bør du have en høj konverteringsrate, da du betaler for trafikken. Det er naturligvis helt essentielt, at du kun indkøber ”god trafik” til dit website. Dette er nemmere sagt end gjort, men det er det, der bør være dit mål, alle annoncekroner brugt, som ikke tjenes hjem igen er en udgift.