Grundlæggende findes der tre forskellige slags typer af søgninger, navigationssøgninger, informationssøgninger og transaktionssøgninger. Alle der søger har et formål med deres søgning, men hvordan identificerer du hensigten og bruger den til din fordel?

At kunne identificere dine kunder/besøgendes hensigt er vigtigt. Hvis du ikke ved hvad de er på udkig efter, er de svære at tilfredsstille. Søgemaskiner gør også sit for at identificere disse tre typer af søgninger, da de er interesseret i at vise de mest relevante søgeresultater til deres brugere. Du kan derfor også ud fra søgeresultaterne vurdere deres hensigter.

Navigationssøgninger

En navigationssøgning er når en bruger søger efter et specifikt site, han ved altså allerede på forhånd hvilket site der ledes efter, men kan måske ikke huske adressen, eller syntes blot det er nemmere at søge i Google. Folk der bruger smartphones eller PDAer benytter sig ofte af navigationssøgninger, da det er lettere at søge på navnet, end at taste hele adressen i adressefeltet. Derfor ser man nu i større grad navigationssøgninger end før.

En navigationssøgning vil ofte være en søgning på dit websites navn, firma eller brand. En navigationssøgning kunne lige så godt have været et direkte besøg, det er i hvert fald den søgendes formål.

Hvordan identificerer man navigationssøgninger?

En navigationssøgning indeholder ofte dele af eller hele din URL. Det kan også være dit firma- eller brandnavn.

Informationssøgning

Ved en informationssøgning er forespørgeren som oftest ikke i “buy mode”, selvom søgningen sagtens kan være del af research på et givent produkt. Det er her selve informationen der er målet med søgningen.

Men en informationssøgning kan sagtens have stor værdi for dig og dit website, for det første ryger den søgende ind på dit website, for det andet kan det tænkes at han smider et link efter dit indhold. Det kan også være at han er så imponeret over at du har så meget styr på de produkter du forhandler, at han rent faktisk vælger at købe hos dig, selvom det slette ikke var hensigten fra start!

Informationssøgninger på produkter eller services, som du har, kan altså have stor betydning for din forretning.

Undersøgelser viser at 50-80% af alle søgninger på søgemaskiner rent faktisk er informationssøgninger, derfor er der en enorm mulighed for at skabe lidt awareness om dig og din forretning.

Hvis du har problemer med at nå til tops på transaktionssøgningerne, kan tiden været rigtigt godt givet ud, udvid dine indgangsvinkler. Det gælder for øvrigt også hvis du allerede har en dominerende position på transaktionssøgningerne i din branche.

Det bedste du kan gøre er både at tilfredsstille den søgendes hunger efter information, og samtidig tilbyde ham det produkt han researcher på. Sælger du madvarer, er det for eksempel oplagt at ligge madopskrifter ud og tilbyde den besøgende ingredienserne.

Hvordan identificerer man informationssøgninger?

I dit analyseprogram skal du kigge efter søgninger der indeholder spørgsmål som hvornår, hvorfor, hvor, hvordan. Søgeord i flertal er også en indikator for en informationssøgning. Eksempler kunne være madopskrifter, mobiltelefoner, biler og bøger.

Er du i tvivl om du konkurrerer på søgeord der er præget af informationssøgninger, kan du prøve at Google dine søgeord. Hvis sider som Wikipedia dukker op på de fleste af dine søgninger, betyder det at søgemaskinerne mener at der er tale om en informationssøgning.

Et eksempel kunne være det stærkt konkurrenceprægede søgeord søgemaskineoptimering, her ser du Wikipedia på en solid tredjeplads.

Der er ikke noget at sige til at søgemaskinerne tror at lige præcis “søgemaskineoptimering” er en informationssøgning, selvom formålet her i de fleste tilfælde er en transaktion. Teksterne er oftest utroligt lange, da der er klare ranking fordele i at have en lang og beskrivende tekst, der blandt andet giver mulighed for at opsnappe et væld af longtail søgninger.

Transaktionssøgning

Med en transaktionssøgning er den søgende på udkig efter at udføre en handling, dette kunne være et køb, download af et program, eller tilmelding til et nyhedsbrev.

Transaktionssøgninger er der hvor alle vil have en bid af kagen, og konkurrencen er oftest hård. Det er også kun omkring 10-15% af alle søgninger der er transaktionssøgninger, derfor bør man ikke udelukkende bygge sine aktiviteter på denne form for søgning.

Hvis dine besøgende allerede ankommer til dit website igennem transaktionssøgninger, er det vigtigt at du har klare Call To Actions på din side. Disse bør placeres above the fold, så den søgende hurtigt kan reagere, og ikke mister snerten.

Hvordan identificerer man en transaktionssøgning?

Kig i dit analyseprogram efter søgninger der indeholder ord som køb, registrer, tilmeld og download. Søgninger kan også indeholde filnavne eller andre specifikke handlingsbaserede ord.

Hvis du laver en søgning på dine søgeord, vil du hvis søgemaskinerne har opfattet dem som værende transaktionssøgninger kunne finde produkter direkte i søgeresultaterne.