Google AdWords

Et budbaseret reklamesystem, et af Internettets mest irriterende elementer eller en afgørende indtjeningskilde. Uanset synsvinkel er der ingen tvivl om at Google Adwords er et meget interessant system, der i mange tilfælde kan være med til at skaffe relevant og billig trafik til dit website fra dag et. Fuldstændig som almindelig søgemaskineoptimering bruges der tid og ressourcer på at placere dit website øverst i forskellige vigtige søgninger, men hele forskellen ligger i måden, resultatet opnås på. Hvor man ved almindelig søgemaskineoptimering satser på at placere sig gunstigt i de organiske søgeresultater, betaler man i Google Adwords et antal kroner og ører per klik, og til gengæld en garanti for at ligge øverst med det samme.

En vigtig del af online marketing

Såvel alene som en del af en større strategi, giver Google Adwords en lang række unikke muligheder for at skaffe relevant og konverterende trafik til dit website. Den store fordel er naturligvis at resultaterne opnås med det samme i stedet for at være afhængig af en ofte lang og kontinuerlig proces som organisk søgemaskineoptimering, og desuden gør den budbaserede og klikafregnede model det muligt at forudsige meget nøjagtigt, hvilken besøgsmæssig effekt, en given kampagne har på websitet.

Ulempen er rent placeringsmæssigt at det ’kun’ er muligt at placere sig i Google’s reklameblokke i søgeresultater og i content-netværket på alverdens hjemmesider, men på brede søgninger er der ingen tvivl om at Adwords har glimrende synlighed på trods af den begrænsede eksponering. Den store ulempe ved Adwords er naturligvis at der afregnes per klik, og at dette kan gøre det ganske bekosteligt at skaffe trafik til sit website, såfremt der ikke på forhånd er lagt en plan for at gøre disse besøg så konverterende som muligt. Målet er på tværs af strategier og websites det samme – at gøre hvert eneste klik til en god forretning.

En auktion mellem konkurrenter

Rent teknisk er Google Adwords administreret som en stor og konstant auktion, hvor forskellige website-ejere kan byde hvad de vil give per klik for at placere sig højt i Adwords-resultaterne på en given søgning. Prisen på et klik vurderes ud fra flere forskellige kriterier, her i blandt hvor mange klik din annonce får kontra de konkurrerende annoncer. Får din annonce mange klik, vil din pris per klik falde, da dit kvalitetsresultat hæves. Det betyder med andre ord, at det ikke er nok blot at have det største budget, det er også nødvendigt at skrive gode og målrettede annoncer, der får kliks – hvis ikke, bliver dine klik for dyre og du kan risikere at betale meget mere end nødvendigt.

Prisen per klik stiger hvis der er mange om buddet, og det er her den sande kvalitet af professionelt Adwords-arbejde kommer til synlighed; en ekspert i Adwords vil nemlig på bedst mulig vis forsøge at finde frem til søgninger som er så specifikke, at konkurrenterne slet ikke byder med. Det betyder både lavere pris per klik og højere konvertering, idet det flere gange er blevet påvist at meget specifikke søgninger konverterer markant bedre end brede søgninger i Adwords såvel som organiske søgeresultater.

Dette skyldes en lang række faktorer, men mest markant er nok at forbrugere som regel er længere i deres købsproces når de søger på ”Blå træningsbukser fra Hummel” end når de søger på ”tøj” eller en lignende bred generisk søgning. Dette betyder imidlertid ikke at en placering på den brede søgning ikke er værd at jagte – den giver bare en helt anden type trafik, der sjældent vil være oplagt til Google Adwords, her vil det være bedre at være positioneret i de organiske resultater, hvor besøgende ikke koster per klik. Det afhænger igen naturligvis af ens budget og om hvor godt ens website konverterer. Har du et meget bredt produktsortiment, kan det tit være anbefales værdigt at byde ind på generiske søgeord, men en mindre annoncør, bør fokusere på longtail keywords, der har en større chance for at konvertere.

Google Display annoncering

Google byder på mange forskellige annonceringsformer igennem Adwords, der er ikke kun tale om annoncer i søgeresultaterne, Google har også en enorm berøringsflade på hjemmesider rundt omkring i verden og her kan du også få dine annoncer ud. Denne Adwords-funktion kaldes display annoncering.

Display annoncering

Display annoncering

Annonceringen i Google Display bør optimeres ligesom den normale Adwords-annoncering, det er vigtigt at du primært annoncerer på medier, hvor dine kunder befinder sig – dette er heldigvis relativt nemt at målrette og du kan sidde og fravælge specifikke medier, som du ikke ønsker at blive set på. Dette kan også skyldes, at der måske er nogle specifikke medier du ikke vil associeres med.

Rigtig mange store danske medie-sider bruger Google Adwords, som indtjeningskilde, af de mere prominente kan blandt andet nævnes Ekstra Bladet og Børsen, der har store mængder trafik og har relevante kategorier og artikler inden for stort set et hvilket som helst emne.

Med Google Display opnår man også branding et ellers udskældt ord i online marketing-branchen, grundet den svære målbarhed, men der er ingen tvivl om at branding virker, også online og at den skaber synlighed og tiltrækker kunder til din forretning. Om det kan køre rundt, for netop dit website, er afhængigt af en lang række faktorer.

På Google Display annoncerer man med tekstannoncer, som vi kender det fra annoncering i søgeresultaterne, men du kan også annoncere med bannere. Det er ikke et krav, men bannere er som regel den type display annoncering der virker bedst og giver mest opmærksomhed.

Segmentering er også nemt og ligetil med Google Display, du kan eksempelvis målrette dine annoncer mod geografiske lokationer, således at kun folk fra Odense, får vist dine displayannoncer, når de besøger Børsen, mens brugere fra Sjælland ikke ser dem. Du kan også segmentere på emne og det bør du, det giver for eksempel ikke speciel meget mening at reklamere for en støvsuger på et handyman website, omvendt giver det fantastisk mening på et website omkring boligen. Du kan også segmentere på alder og køn, interesser, nøgleord, tid og enheder.

Google Shopping (Product Listing Ads)

Google shopping er ligesom de almindelige Google Adwords annoncer tilgængelige direkte i søgeresultatet. Forskellen på en shopping reklame, kontra en almindelig er at du med en shopping-annonce, fremviser produktbillede, pris og eventuelt tilgængelighed. Du vil som ofte finde dem øverst til højre eller lige under søgeboksen i Google, når du søger. Annoncerne kommer stort kun frem på specifikke produktsøgninger, men slår også ud nogle gange, på lidt bredere søgninger.

Google Shopping Ads
Google Shopping Ads

Google Shopping annoncerne eksisterer uafhængigt af de normale Adwords-annoncer i søgeresultaterne og det er derfor muligt både at være til stede i de normale annoncer, Google Shopping og selvfølgelig i de organiske resultater, du kan dermed opnå en voldsom eksponering for dine produkter.

Google Shopping giver samtidig en rigtig høj klikfrekvens og det er ikke unormalt af shopping-kampagner performer langt bedre end almindelige annoncer. Annoncerne fanger blikfang og vises der er billede af præcis det som brugeren søger efter, er chancen meget stor for at brugeren vælger at klikke på det, det fanger nemlig brugerens blikfang med det samme, vi mennesker er mest visuelle.

Google Shopping sættes op lidt anderledes end de almindelige annoncer, almindelige annoncer opretter man som ofte manuelt, men da vi med Google Shopping fokuserer på longtail-søgninger og vores specifikke produkter, er det ikke tilforladeligt at disse skal oprettes manuelt. Derfor klares annoncerne da også med et product feed, som skal oprettes og herefter uploades til Google. Google crawler herefter produktfeedet dagligt eller hvor ofte man nu ønsker det og opdaterer selv annoncerne i forhold til tilgængelighed og kan samtidig automatisk tilføje nye produkter til Google Shopping annoncerne.

En af de største forskelle på Google Shopping og de almindelige annoncer er at du slet ikke skal indtaste søgeord, det minder dermed mere om Google Display end om de almindelige søgeannoncer.

For at komme i gang med Google Shopping, kræver det at du har en Google Merchant Center konto (opret en her). Herefter skal du gøre krav på dit website og bekræfte det. Her kan du bekræfte websitet på en række forskellige måder, ligesom du kan med det almindelige Adwords, den nemmeste måde at gøre det på er at gøre krav igennem din Analytics-konto, som du sandsynligvis allerede har og ellers er det relativt simplet at uploade et lille stykke kode til din side, for at bekræfte ejerskabet. Herefter forbindes merchant center kontoen med din Google-Adwords konto, det gør man ved at indtaste dit Adwords kunde ID i din Merchant Center konto. Herefter er det blot at uploade dit productfeed, sætte en standard CPC-klikpris og så er du ellers i gang, når dine annoncebilleder fra dit feed ellers er godkendt.

Brug for hjælp til Google Adwords?

På overfladen kan Google Adwords virke som en meget simpel og gennemskuelig vej til flere relevante besøgende. Udfordringen er dog at finde det rette miks mellem klikpriser og konverterende søgninger, og her kan det for mange være gavnligt at få hjælp fra nogen, der har sat mange hundrede kampagner op professionelt. Hvis du har brug for hjælp til Google Adwords er du mere end velkommen til at kontakte mig.

Er du mere til selvhjælp, kan jeg på det kraftigste anbefale dig at læse Adwords Bogen.