Unikke billeder og fotos ift. SEO

Unikke billeder og fotos ift. SEO

For første gang nogensinde, giver jeg ordet til en anden her på min personlige blog. Morten Kristensen der har skrevet artiklen er en erfaren E-købmand, god samarbejdspartner og ven og så ved han en forfærdelig masse om billeder, content marketing og ophavsret. Morten Kristensen, driver og ejer blandt andet Cosmos Co (http://shop.cosmos-co.eu/da/) og Customfit.eu (http://customfit.eu), herudover blogger på han blandt andet på zzm.dk (http://zzm.dk). Jeg giver hermed ordet til Morten:

Hvorfor bruge tid på unikke fotos?

I en tid hvor de store stockphoto services bliver større og større, og hvor det aldrig har været så populært som nu, at købe og sælge billeder, er der virkelig grund til at tænke sig om, før du køber billeder. Især hvis du driver en webshop eller en hjemmeside, hvor billedmaterialet har betydning for salget af varer eller services.

Der er rigtig mange årsager til, hvorfor du altid bør overveje, om du ikke skal have nogle unikke fotos eller produktfotos på din hjemmeside eller webshop. Ud over den logiske med, at det er fedt at have unikke fotos, som konkurrenterne ikke har, så er der faktisk flere SEO-mæssige overvejelser, som du skal have ind over. For billeder og fotos er ikke bare billeder og fotos mere. Det er en konkurrenceparameter. Og du taber, hvis du ikke tænker dig om!

Der findes faktisk en DC straf på billeder, ligesom det er tilfældet med tekst, men det er de færreste, som ved det, eller som er klar over, hvor meget trafik de mister, fordi de vælger den lette løsning.

Der findes faktisk en DC straf på billeder, ligesom det er tilfældet med tekst. Klik for at Tweete

Derfor bør du have unikke fotos på dit website/webshop

Uanset hvilke type billeder du benytter, så gør følgende sig gældende. Nemlig at du mister dit forspring, hvis du bruger samme billede/billeder som andre. Det er uanset, om det er billeder fra en leverandør, fra en gratis billedtjeneste eller om de er købt på en stockphoto side.

Både Henrik og jeg arbejder med arganolie, hvorfor det er nærliggende, at benytte denne som eksempel.

1

Billede 1 viser en gangske almindelig Googlesøgning, her på argan olie, hvor der er en Wikipedia infoboks i højre side. Det er her værd at bemærke, at der er billeder i toppe og bunden af boksen.

2

Billede 2 viser en ganske almindelig Googlesøgning, her på argan olie, hvor der på side 2 (oftest er de på side 1) vises 6 billeder/fotos relateret til søgningen. Det er billeder Google vælger, som de mest relevante.

Som det tydeligt fremgår af de to printscreens herover, så er det altså muligt, at få vist sine produktfotos/fotos/billeder i forbindelse med Wikipedia info boksen, samt som billedresultat i Googlesøgningen.

I begge tilfælde, udvælger Google de billeder, som Google finder mest relevant for søgningen. Det er der intet nyt i, for sådan har det været i længe.

I forbindelse med nogle ophavsretssager hos Not-allowed.dk opdagede jeg, at der i Googles billedsøgningsdel, sjældent er to 100% identiske billeder. Og at det er billederne fra toppen af billedsøgningen, som bliver vist i forbindelse med Wikipedia infoboxen og som billede resultatet i SERP.

Før du forstår dette, er vi lige nødtil at se nærmere på, hvad et unikt foto/billede er.

Hvad tæller som et unikt foto/billede?

Google ser meget firkantet på, hvad der er et unikt billede/foto. Alle pixels skal matche 100%, ellers er der ikke tale om et unikt billede.

4

Ovenstående billede viser to produktfotos af det samme produkt. Som den hurtigere læser vil opdage, er billederne ikke identiske, der er variationer, og derfor betragter Google dem ikke som identiske. Dermed er begge billeder unikke, selvom de praktisk talt viser det samme produkt.

Hvorfor er det så vigtigt?

Det er sindssyg vigtigt, at Google helst kun viser et unikt billede/foto en gang i Googles billedesøgning, som du kan se et lille uddrag herunder.

3Søger du på noget, som bare er en smule populært eller anvendt, vil du opdage, at ingen af de første 5-600 billeder/fotos er identiske. De er alle unikke, i hvert fald når man kigger på billedernes pixelopbygning.

Du kan selv teste det af, du skal faktisk søge på meget små brancher og nicher, før det samme billede optræder mere end en gang. Og ofte ligger det ene billede så i toppen af søgningen, som giver trafik, mens det andet ligger så langt nede, at det reelt ingen værdi har.

Dvs hvis to shops benytter det samme billede fra f.eks en leverandør, så vil det kun være den ene af de to shops, som reelt har en chance for at få trafik fra Googles billedsøgninger. Se det er tankevækkende!

Synlig eller ikke synlig?

Når Google vælger billeder fra Googles billedsøgning til såvel Wikipedia infoboxen som til visning i det organiske teksts søgeresultater, kan det bliver problematisk for dig, hvis du anvender billeder, som mange andre anvender. For dermed er I pludselig mange, som skal kæmpe om en måske max to placeringer på billedsøgningerne, og her vil de store webshop eller hjemmesider have en helt klar fordel.

Derfor skal overveje, om du blot skal anvende samme billeder, som en konkurrent eller en anden side. For gør du ikke billederne unikke, herunder underforstået, at der skal være forskel i pixelopbygningen i to billeder, så overlader du pludselig sagen til Google at afgøre, hvem af jer, som skal have gratis trafik via billedsøgningerne, samt muligvis via billederne i SERP.

DC på billedsøgninger? Why?

Google har i 2013 afvist, at der skulle vlre en duplicate content straf på billeder. Dog er det meget bemærkelsesværdigt, at Google alligevel ikke viser det samme billede flere gange, selvom det er relevant for søgningen.

Men når du tænker over det, er det faktisk logisk. Google har det mål, at de vil give de bedste resultater til den person, som søger i søgemaskinen. Ved at vise det samme billede 10 gange, vil den søgende opleve en frustration og muligvis irritation over, at det bare er det samme og samme, som der vises. Dermed får den besøgende ikke et stort og varieret udvalg fremvist, hvilket sikkert vil genere mange.

Det er ligesom med Googles duplicate content politik omkring tekster, hvor duplikerede tekster straffes, såfremt de er 100% identiske.

Google har indtil nu accepteret, at de hellere vil vise forkerte billeder, som intet har med en søgning at gøre, fremfor at vise det samme billede mere end 2 gange i hele billedsøgningsdelen.

En pointe, som de fleste søgende nok hellere vil acceptere, fremfor at der fremvises massevis af de samme fotos.

Hvordan gør du dine billeder unikke?

Som det er på nuværende tidspunkt, så er det faktisk meget simpelt, at gøre et billede unikt.

5Ovenstående printscreen viser samme produktfoto i to variationer. En normal og en vendt på hovedet.

I Googles øjne, er de to billeder ikke identiske, da pixelopbygningen ikke er ens. Og det er altså selvom, det er samme billede. Svære er det altså ikke, at gøre et billede unikt.

Af andre muligheder kan f.eks nævnes:

  • Skifte baggrundsfarve
  • Påføre billedet/fotoet en tekst
  • Indsætte logo eller illustrationer
  • Indsætte en helt anden baggrund
  • mm

Der er altså mange muligheder for, at du kan gøre et billede unikt, også selvom grundbilledet er anvendt af mange andre webshop- eller hjemmesideejere.

Du skal dog ikke være i tvivl om, at Google løbende vil updatere og stramme op i billedsøgningsafdelingen, og derfor vil nogle af de simple metoder, som er nævnt herover, sikker stille og roligt miste deres virkning.

Google vil have unikke tekster og billeder, og du som hjemmesideejer, skal derfor overveje, om du i en moderne internettid ikke burde bruge pengene på unikke fotos, før konkurrenterne gør det. For alternativet er, at du går glip af en masse gratis trafik, og overlader dette til dem, som gider tage for sig af tag selvbordet!

Skrevet af Henrik Bondtofte
Inkarneret SEO-specialist og forfatter af Linkbuildingbogen, Danmarks eneste bog om emnet linkbuilding.