Generelt set er Google glad for tekst og det ved de fleste, der arbejder med markedsføring i søgemaskiner. I bestræbelser på at få udvidet indhold, uden at ødelægge brugeroplevelsen, har vi set en stor stigning i brugen af ”skjult indhold” i form af tabuleret indhold, læs mere bokse mv.

Men hvilken effekt har denne slags indhold på placeringerne i søgeresultaterne og har de overhovedet en berettigelse fra et SEO-mæssigt perspektiv?

Hvad er tabuleret indhold og fold ud/læs mere bokse?

Tabuleret indhold, er indhold der er gemt i tabs og derved indhold, der først er synligt, når der klikkes på den pågældende tab. Indholdet ligger frit tilgængeligt i kildekoden og kan fint læses af søgemaskiner, men brugerne ser det som udgangspunkt ikke ved første øjekast.

Tabuleret og skjult indhold illustreret grafisk

Udover tabuleret indhold er en fold ud effekt også meget anvendt, hvor kun en lille del af indholdet er synligt indtil brugeren klikker på en knap eller et hyperlink, og herefter får fremvist det resterende indhold. Ofte markeret med en læs mere CTA og her igen samme scenarie som ved tabuleret indhold, som udgangspunkt skjult for brugeren, medmindre der foretages en aktiv handling.

Accordins illustreret

Accordins illustreret

Skjult indhold, kan gøre brugeroplevelsen bedre

Der findes flere årsager til, at man vil skjule indhold for brugere. Den hyppigste årsag til dette er, at skabe en mere konverteringsvenlig oplevelse for brugeren. Information er godt, men for meget information kan ødelægge brugeroplevelsen ved besøget. Det kan derfor være en god ide at skjule dele af indholdet for brugernes skyld.

Tabuleret indhold på kategorisider

Mange ønsker at deres kategorisider rangerer godt i søgeresultaterne, men kategorisider er noget af det sværeste at få til at rangere. De bærer ofte ikke meget indhold og i realiteten er det en slags søgeresultat, som Google helst ikke vil sende trafik til. For meget brede og generiske termer giver det i mange tilfælde dog god mening at vise en kategoriside. Hvis der søges bredt, kan et bredt resultat sagtens være det bedste.

Google elsker tekst og det ved de fleste

Netop fordi de fleste godt ved, at mere tekst øger chancen for at rangere i søgeresultaterne, indsætter mange store mængder tekst i kategorier. Der er ingen tvivl om, at dette kan have en virkning på placeringer, men samtidig kan det have en alvorlig negativ effekt på den måde brugerne oplever siden. Gode placeringer er næsten umulige at opretholde, hvis brugeroplevelsen ikke er god. Derfor er denne praksis i sig selv modstridende.

Mange har derfor også valgt at bruge tabuleret indhold i kategorier. Dette gøres for at holde listevisninger af produkter, artikler eller hvad der nu ellers er at finde på den pågældende side tæt på toppen af siden, mens de samtidig har en masse indhold sat ind i toppen af kategorisiden, som brugeren dog som udgangspunkt ikke ser, medmindre de folder tabulatoren ud.

En videreudvikling af de lange footer-tekster

Dette er en slags videreudvikling af den gamle teknik med at smide lidt tekst i toppen af kategorien og resten i footeren af kategorien. Det er dog samme effekt der opnås, da indholdet per definition er lige så skjult under en tabulator eller i en fold-ud-boks, som det er, når det befinder sig i bunden af siden. Er indholdet vigtigt placeres det ikke i bunden, slet ikke når der er tale om en kategoriside.

Tabuleret indhold meget udbredt i webshops

Der kan være masser af relevant indhold at tilføje til for eksempel et produkt på en webshop. Indhold som ikke er nødvendigt for alle brugere, men som har stor betydning for nogen.

tabs

Eksempel på tabuleret indhold, som gif-animation

Et eksempel for et skønhedsplejeprodukt kunne være: ingredienser, anvendelse, holdbarhedsdato, priser produktet måtte have vundet, certificeringer og meget mere.

Alt sammen relevant information, men som kan være enormt overvældende for en bruger, hvis det præsenteres på én gang, sammen med en masse introducerende brødtekst. Det er svært at vurdere indledningsvist, hvor meget information en bruger har brug for, for at træffe en købsbeslutning og gennemføre et køb. Faktum er, at der kan være stor forskel på, hvad de forskellige brugere har behov for af information for at kunne træffe en beslutning.

Nogle brugere vil eksempelvis allerede være bekendt med produktet og har dermed kun brug for at verificere, at der rent faktisk er tale om det præcise produkt, de er på udkig efter. For denne type bruger vil for megen ”clutter” være et irritationsmoment. I sådan tilfælde er tabs eller læs-mere-bokse en brugermæssig god beslutning – der sandsynligvis vil kunne føre til flere salg.

Skjult indhold, vægter altid mindre

Uanset hvordan indhold er skjult, vil det altid vægtes mindre af søgemaskiner, end det indhold der er synligt. Logikken bag dette er, at var indholdet vigtigt for brugeren og dermed vigtigt for søgemaskinerne at læse og indeksere, ville indholdet have været placeret tydeligt, frem for at være skjult væk. Nogle gange kan Google også helt vælge, slet ikke at tage indholdet med i deres indeksering og vurdering.

Her fra Googles John Muellers egen mund: “content within “click to expand” menus or “tabs” may be “discounted” since Google knows you are hiding it from users. Google may not rank the page for the content within those sections because Google knows users do not see the content by default.”

Indekseres ofte, men ikke altid

Selvom Google er fuldt ud i stand til at læse og indeksere indhold, der er lagt i tabulatorer og læs mere bokse, så længe de er kodet korrekt, er det ikke altid, at de gør det. Det er heldigvis nemt at teste, hvorvidt indholdet bliver indekseret. Prøv at kopiere en tilfældig streng fra det delvist skjulte indhold og foretag en Google-søgning på den præcise frase, for at se, om den pågældende side dukker op som et resultat.

Selvom det indekseres, ender det ofte i det supplementære indeks

Man bør dog ikke lade sig snyde, for selvom indholdet er indekseret, betyder det ikke nødvendigvis, det er at finde for den almindelige bruger, bare fordi du kan søge det frem igennem Google.

Når du søger meget præcist, kan Google finde på at vise indhold, der ikke ligger tilgængeligt i det almindelige indeks, men som ligger i deres ekstra indeks, kaldet det supplementære indeks. Det er her duplikeret indhold, redundant indhold og andet snavs, som Google crawler og indekserer også ligger.

Det betyder, at indholdet sandsynligvis slet ikke bliver kalkuleret med i en eventuel relevansscore eller vurdering af indholdets omfangsmæssighed. Hvis indholdet ikke tæller med i scoren, der danner bevæggrund for en større relevansscore, hjælper indholdet ikke på en given placering.

Det betyder i realiteten, at brugen af tabuleret indhold og læs mere funktioner, til at øge relevansen og eventuelt længden af indholdet, potentielt set slet ikke har nogen SEO-mæssig værdi og hvis den har en SEO-værdi, er den stærkt begrænset.

Endnu en udmelding fra Google:

“From our point of view, it’s always a tricky problem when we send a user to a page where we know this content is actually hidden. Because the user will see perhaps the content in the snippet, they’ll click through the page, and say, well, I don’t see where this information is on this page. I feel kind of almost misled to click on this to actually get in there. So that’s…the problem that we’re seeing. …we’ve gone a little bit further now to actively ignore the information that’s not directly visible. So if you want that content really indexed, I’d make sure it’s visible for the users when they go to that page.”

Det hele ændrer sig måske snart (Mobile first)

Denne artikel tager udgangspunkt i situationen, som den er på nuværende tidspunkt. Det er vigtigt at tage in mente, at alt dette kan ændre sig, når Google går mobile first. Google har i forbindelse med udtalelser om mobile-frist, også forklaret at tabuleret indhold sandsynligvis vil blive behandlet anderledes, når der kun crawles på mobile enheder.

Det giver naturligvis rigtig god mening, da man har det meget mindre plads at arbejde med, det er de færreste mobilbrugere, der vil syntes det er spændende at blive præsenteret for 2-3 a4-siders tekst på en side, der skal ganske enkelt scrolles for meget, for at få fra a til b.

Google siger delvist skjult indhold kan være i orden i det nye indeks

For at bringe orden i kaosset og give webmastere mulighed for at imødekomme og gå efter den bedst mulige mobiloplevelse, er der altså noget der tyder på, at Google vil pålægge mere vægt end de gør på nuværende tidspunkt til tekster i tabuleret indhold. Der vil være større chance for, at alt tabuleret indhold, rent faktisk også ville kunne søges frem og rangere på mere prominente placeringer end det er muligt nu.

Der er dog det men, at for at Google skal give fuld vægt til det tabulerede indhold, skal de være sikre på, at indholdet er sat op udelukkende af brugermæssige årsager og det er i virkeligheden, en meget bred definition, for hvordan vurderer de helt præcist det?

Som altid, skal man tage Googles udmeldinger med et gran salt og det skulle overraske meget, hvis værdien af det tabulerede indhold, bliver betragtet som lige så essentielt som det, brugeren hele tiden ser, på trods af deres udmelding. Det der formegentligt vil ske, er at Google for det første sørger for, at alt tabuleret indhold bliver læst og indekseret. Hernæst kan vi forvente, at de også pålægger teksten mere værdi, men at værdien skulle blive lige så høj, som den almene brødtekst, er stærkt tvivlsomt.

Brug tabuleret indhold for brugernes skyld ikke pga. søgemaskinerne

Summa summarum er, at du skal bruge tabuleret indhold for brugernes skyld. Hvis det af brugermæssige årsager giver mening, kan du være heldig at Google følger trop, men der er ingen garantier. Hvis du udelukkende gør brug af tabuleret indhold og læs mere bokse for dine placeringer i søgemaskinernes skyld, er der mange andre opgaver, hvor tiden var bedre brugt.

Vil du være sikker på at Google pålægger værdi til teksten, skal det synliggøres. Om alt dette ændrer sig snart, er som sagt svært at spå om. Tiden vil gøre os klogere….