Søgeord i domænenavnet {25}

Søgeord i domænenavnet

Er du i tvivl om hvorvidt du skal bruge dit primære søgeord i dit domænenavn eller ej? Så læs med her, og få mit bud på hvornår man bør bruge søgeord i domænenavne og hvornår man ikke bør!

Søgeord i domænet – hvor meget betyder det?

For at sige det helt kort – ikke særligt meget. Du får ikke meget ekstra værdi af at dit søgeord indgår i dit domænenavn, men der kan være andre fordele forbundet med det. Lad os sige at du sælger kjoler. Får du kjoler inkluderet i dit domænenavn, vil denne del af din URL være markeret med fed i søgeresultaterne på en søgning på kjoler, og det kan hæve din CTR (Click Through Rate).

Lille ankertekst fordel

Udover dette faktum er der endnu en lille fordel. Lad os antage at du har kaldt dit site om kjoler for ”kjoleronline.dk”. Da dette normalt ikke er et sammensat ord, er dit sites navn derfor Kjoler online.

Finten her er nu naturligvis, at eftersom dit site hedder Kjoler online, så indgår ordet kjoler i din ankertekst, hver gang der bliver lavet et helt regulært brandnavn link, og det medvirker selvsagt til en bedre ranking på ordet kjoler samt naturligvis kjoler online.

Bør man så sigte efter at få søgeordet med i domænet eller ej?

Hvis dit eneste ønske er at ranke på et højt konkurrencepræget top generisk søgeord er der god mening i galskaben, men det er de færreste der lever af et enkelt søgeord, og jo mere generisk et søgeord er, desto værre konverterer det som oftest. Så lad være med at lægge din domænestrategi udelukkende på dette grundlag.

Jeg vil til hver en tid hellere lægge fokus på at finde et fedt og unikt domænenavn. Et navn der er nemt at huske, og et som ligger godt i munden. Du skal vælge at bruge dit søgeord i dit domænenavn, fordi det lyder godt og nemt bekræfter overfor brugerne, hvad sitet handler om – ikke på grund af Google.

Opsummering

Så lad os lige opsummere her: Søgeord i domænenævnet kan altså lede til højere CTR og gøre det nemmere at få inkluderet dit søgeord i ankerteksterne på dine links – derudover er der kun en meget lille semantisk fordel i det at have dit søgeord i dit domænenavn, lig den vi kender fra SEF URLS (søgemaskinevenlige URLs – /lego i stedet for /detail.aspx?productid=53.

VN:F [1.9.13_1145]
Smid din stemme, tak!
Rating: 4.6/5 (5 votes cast)
Søgeord i domænenavnet, 4.6 out of 5 based on 5 ratings
 
 

25 Kommentarer

  1. Frank Hellerup Madsen
    dec 23, 2011 @ 12:25:27

    Enig. Man bør kun anstrenge sig for at få keyword med i domænenavnet, hvis man har et site, som i den grad er en “one-trick-pony”, og hvis man ikke kan forestille sig at websitet og forretningen kan udvikle sig.
    (Det er lidt ærgerligt at hedde gardiner-online.dk, når man efter nogle år har udviklet forretningen til mest at sælge persienner).

    Svar

    • Anders Saugstrup
      dec 23, 2011 @ 12:45:44

      Også enig. Men snakker vi derimod ikke om “søgeordet i domænet” og i stedet “søgeordet som domæne” er det en anden snak. Så kommer brandingværdien oveni. Specielt hvis det er et godt, bredt og kort søgeord.

      Skulle jeg sælge kjoler online, ville jeg gerne gøre det fra kjoler.dk for eksempel. Let at huske og at forstå. + de fordele, som du nævner. (og exact match søgeordsdomæner fungerer ret godt endnu – sikkert ikke i al fremtid dog.)

      Svar

      • Frank Hellerup Madsen
        dec 23, 2011 @ 12:51:19

        Åh ja, kan man få et relevant domæne som kjoler.dk (eller i vores branche, hvor Thorbjørn har fået fat på seo.dk), så skal man ikke kimse af det.

        Svar

        • Henrik Bondtofte
          dec 23, 2011 @ 12:53:36

          Fuldstændig enig – man skal bare ikke tro at det er den hellige gral, Thorbjørns domæne er jo et fint eksempel, han ranker ikke 1 på SEO ;-)

          Svar

          • Gita Street
            dec 23, 2011 @ 13:46:49

            Supergode indlæg. Lige den med argumentet med at ranke nr 1 på SEO med seo.dk eller nr 2, som seoportalen.dk gør, så skulle argumentet så være at domænet skal indeholdet noget med “wikipedia”, for den ser ud til at være en rigtigt god allrounder til en nr 1 ranking ;-) .

            God Jul :-)

      • Henrik Bondtofte
        dec 23, 2011 @ 12:54:23

        Mht. exact match har jeg lavet et separat indlæg om disse her – http://www.henrik-bondtofte.dk/exact-match-domaener

        Svar

  2. Lars Skjoldby
    dec 23, 2011 @ 12:36:22

    Jeg har i den forgangne uge registreret et domæne som skal bruges til affiliate. Det bestod af to ord – ligesom dit eksempel med kjoleronline.dk, og inden for blot tre dage havde jeg en side 1 placering. Jeg er klar over at der er relativ lav konkurrence på de ord jeg valgte, men er stadigvæk overrasket.

    Man kan vel også udnytte søgeordene i domænet ifbm. longtail strategi. Her er lidt eksempler:
    Kjoler online priser
    Online priser kjoler
    Mærkevare kjoler online

    Så jeg ville da bestemt vægte det højt – også selvom det måske ikke ligger helt godt i munden :-)

    Svar

  3. Jimi Hove
    dec 23, 2011 @ 14:10:44

    Jeg forstår ikke hvorfor det er en ” one trick pony ” at have søgeordet som domæne ? Jeg er da sikker på at Thorbjørn er rimelig glad for sit domæne, og at det har lavet mere end èt trick for ham. Og jeg er også sikker på at alle dem som ranker , uforholdsmæssigt godt, ved at have deres søgeord som domæne også er glade nok.

    Det skaber , i nogle tilfælde, en lidt større mistillid for brugeren. Typisk ved sider som kjoler.dk, billige-ipads-2011 osv. Men domænet seo.dk tvivler jeg på skaber mere mistillid, end henrik-bondtofte.dk ( er det en personlig side, en blog, et firma ? ) eller densynligemand.dk ( hvad er nu det for noget ? )

    Her taler jeg om den intetanende bruger der rammer jeres søgeresultat for første gang.

    Ved søgninger hvor man søger efter viden, som for eksempel seo, eller geografi eller biologi, giver det absolut god mening at have søgeordet som domæne, både for ranking – og CTR værdi.

    Det er selvfølgelig rigtigt at hvis Thorbjørn ønsker at lave andet end SEO med sin side, så er det et dårligt valg.

    Jeg er nu en af dem i den modsatte grøft, som mener at Google vægter søgeord som domæne ( og ikke bare i url ) alt for højt. Det siges det ikke betyder så meget for ranking, men søgeresultaterne viser altså noget andet, når man måler det op imod linkprofil, content, usability osv.

    Svar

    • Henrik Bondtofte
      dec 23, 2011 @ 15:16:30

      Hej Jimi, tak for din kommentar.

      Det er slet ikke min antagelse at det vægter så højt som du giver udtryk for. Er du sikker på det ikke er fordi at keywordet der søges at ranke på, oftere bliver brugt som ankertekst og at Google tager disse ankers som gode varer, i modsætning til et domæne uden keyword hvor overdreven gentagelse af keywordet som ankertekst netop kan devalueres?

      Svar

      • Jimi Hove
        dec 23, 2011 @ 16:12:02

        Hej Henrik,
        Nej, for det er også testet på søgninger med lav konkurrence, og hvor de pågældende sites, med søgeord i domænet, stort set altid outranker sites , uden søgeord i domænet.

        Med lav konkurrence mener jeg at der stort set ingen linkbuilding er foretaget, eller meget lidt. De konkurrerende sites , uden søgeord i domæne, er stort set sat på samme måde ( standard wordpressopsætning uden den store kendskab til seo ) , men har alligevel flere relevante og stærke links, men bliver outranket af sites med søgeord i domænet.

        Der er jo også en grund til at folk der jager affiliatepenge går efter søgeord i domænet. Det virker langt mere , end jeg selv bryder mig om.
        Der er 1000 faktorer der spilder ind, så jeg kan ikke sige noget 100 %, men i de små 4 år jeg trods alt har hygget mig med seo, er det desværre et mønster der går igen og igen.

        For ca 1 år siden sagde Google ellers at de ville nedvurdere det selvsamme ( i erkendelse af at det havde for meget værdi ). Jeg ser bare ikke forskellen. Det tillægges stadig for meget værdi, er min mening.

        Det er fint med god værdi i url for søgeord, det giver mening, men i domænenavnet giver det ikke den store mening, at det skulle have værdi.

        Nå, men god jul :)

        Svar

        • Jimi Hove
          dec 23, 2011 @ 16:20:11

          Ps:

          Min pointe er at der naturligvis parses noget igennem en ankertekst, ved søgeord i url, men hvis linkbuildingen er ekstremt svag, så kan det ikke være en faktor for ekstraordinær god ranking. Og når Google for ikke så lang tid siden sagde at de ville nedjustere værdien, så er der nok noget om snakken.

          Det også muligt at de har gjort, og de skyder med spredhagle og rammer lidt ved siden på de sites jeg har tjekket. Ligesom at der stadig er masser af sites med duplicate content, thin content osv som ranker super godt.

          Det er virkelig en af min kæpheste : væk med værdi for søgeord i domæne, men ikke i url

          :)

          Svar

          • Gita Street
            dec 23, 2011 @ 21:37:42

            Min korte erfaring med SEO har været at jeg har læst at domænenavne ikke havde noget at sige. Ved “uheld”/erfaring har jeg dog oplevet det helt anderledes, uden jeg vil ind på det her. Det indebærer dog ikke at jeg anbefaler at et firma vælger navn med intetsigende elementer. I visse tilfælde virker det rimeligt godt nu.

            Nu havde jeg eksempelvis ingen planer om at ranke på “Ravioli”, men jeg har lige lavet et lille eksperiment. Indtil videre er der langt opad bakke over for TV2-opskrifter over for en der har domænet Ravioli.dk og ikke har en pind derpå. Jeg er så ikke så SEO orienteret at jeg har tjekket dets indgående links efter Yahoo’s service blev nedlagt.

        • Henrik Bondtofte
          dec 24, 2011 @ 14:43:33

          Hej Jimi,

          Søgeord i domænenavnet virker, det siger jeg intet om at det ikke gør, men det er så svag en faktor at man ikke skal bygge sin strategi op omkring det, så meget vægter det slet ikke. Det har vægtet langt mere end det gør nu og forvent at det kontinuerligt bliver nedjusteret yderligere. Det er nemlig som du selv siger, for nemt at manipulere med og den emphasis der har ligget på dette signal har været alt for kraftig. Jeg deler dog slet ikke samme opfattelse som dig mht. betydningen, jeg har selv massere af exact match domæner og domæner med søgeord i, det har jeg fordi det har virket rigtigt godt tidligere.

          På konkurrenceprægede og kommercielle søgeord, ser jeg dog stort ingen effekt mere. Jeg vil til enhver tid hellere anbefale at man fokuserer på at få flere links. Der er så mange elementer i SEO der kan skrues på, men skal man gå på kompromis med det at have et fedt domænenavn, kontra det at have et med ens søgeord i, er jeg slet ikke i tvivl om hvad jeg ville vælge.

          Som jeg også skriver, mener jeg dog at stadig at de kan have deres plads til mikrosites, små affiliatesites mv.

          Svar

          • Henrik Bondtofte
            dec 24, 2011 @ 14:46:13

            Hej Gina, tak for din kommentar og glædelig jul :)

            Hvis du læser mit indlæg omkring exact match domæner, tror jeg du finder grunden til at et domæne som ravioli.dk ranker godt på ordet ravioli, det er hverken særligt konkurrencepræget eller kommercielt.

          • Jimi Hove
            dec 26, 2011 @ 10:52:03

            Hej Henrik,

            Så er vi stort set enige :)

            Jeg vil til enhver tid også anbefale hvad du siger, og jeg bruger det også selv. Jeg synes bare stadig der er for mange grimme spamsites med søgeord i domænet, mindre og mindre i top af serps, men dog alligevel for mange på de første par sider.

  4. Frederik Hyldig
    dec 23, 2011 @ 14:52:03

    Her er et link til en undersøgelse der ser nærmere på domænenavnets betydning for CTR i søgeresultaterne:
    http://ilpubs.stanford.edu:8090/1021/1/wsdm12-domain-bias.pdf

    Svar

    • Jimi Hove
      dec 23, 2011 @ 21:00:41

      Tak for dokumentet Frederik. Det er lidt omfattende, så det bliver efter julen. Men altid godt med en god uddybende undersøgelse. Tak :)

      Og tak for godt blogindlæg, gode svar og et godt online seo – community vi har her i DK

      Svar

  5. Mathias Hougaard
    dec 23, 2011 @ 20:22:12

    Fedt budskab. Navnlig overfor webshopejerne. Jeg synes ofte de overvurderer værdien, så jeg hilser virkelig “markedsføringen” af budskabet velkommen.

    Svar

  6. Bodil Damkjær
    dec 29, 2011 @ 11:28:34

    Tak for en god artikel…

    Svar

  7. Thomas Justesen
    jan 02, 2012 @ 12:19:09

    Hvis man nu går efter et domæne med søgeord i, er det så en fordel/ulempe at benytte kjoleronline.dk eller kjoler-online.dk? Eller er det ligegyldigt?

    Svar

    • Henrik Bondtofte
      jan 02, 2012 @ 12:30:01

      Hej Thomas, hvis du kan komme til det, så tag med bindestreg, det opfatter søgemaskinerne som et mellemrum og er derfor mest retvisende.

      Svar

      • Thomas Justesen
        jan 02, 2012 @ 12:53:28

        Hej Henrik. Tak for hurtigt svar! Jeg havde bare hørt, at Google er begyndt at give straf til domæner med bindestreg. Men måske er det mere pga. der oftest er indhold med lav kvalitet på disse domæner?

        Svar

        • Henrik Bondtofte
          jan 02, 2012 @ 12:57:22

          Velbekomme da!

          Mange bindestreger i domænenavne er en klar indikator for at der er tale om et lavekvalitets site, eller et spammy domæne om man vil. Prøv at læse mit indlæg om exact match domæner, her kommer jeg kort ind på det.

          En bindestreg er dog intet problem, men ja, det kalkuleres jo på historik for lignende domæner, det er sådan man siver skidtet fra, fællesnævnere, dermed ikke sagt det er umuligt at klare sig godt med et domæne med mange bindestreger.

          Svar

Skriv en kommentar

Modtag e-mail ved svar.

Get Adobe Flash playerPlugin by wpburn.com wordpress themes