SEO anno 2011/2012

SEO anno 2011/2012

Som Googles algoritmer konstant forbedres ændres de måder vi arbejder med SEO på også. I dette indlæg skal vi se nærmere på hvilke ændringer der har været i 2011 og hvordan du bør arbejde med SEO fremadrettet.

Linkbuilding

Efter Googles Panda-opdatering blev rullet ud er der kommet en lang række ekstra faktorer, som Google bruger til at vurdere hvor meget vægt et link kan videreføre. Google bruger nu i langt større grad brugerdata som målinger af klik på et link til at vurdere hvor relevant det er, derudover kigges der også på afvisningsprocent på modtagersiden.  Bliver den besøgende på siden efter klik på linket, eller smutter de med det samme igen?

Linkplacering

Hvor dit link er placeret på en side har altid været vigtigt, derudover er det også vigtigt hvor tydeligt dit link er, hvilken fontstørrelse og font der benyttes. Er det tydeligt at der er tale om et link, er det placeret på en relevant side og er det at finde på en prominent placering? Er linket placeret i footeren, eller et andet sted på sitet der er svært at få øje på, er det sandsynligvis ikke sat der for brugerens skyld!

I 2011 og fremadrettet er det vigtigere end nogensinde før, at linket er placeret et relevant sted og at det er placeret der for brugerens skyld (eller hvad der ligner) og ikke for søgemaskinerne skyld. Et link uden kliks fra brugere vil ikke være i stand til at videreføre samme værdi, som et link der giver kliks og målbare positive reaktioner på dit site (modtagersite).

Nofollow links

Du bør ikke længere være for kritisk når det kommer til nofollow links, hvis linket giver værdi for de personer der ser det, er det tiden værd. Det betyder også at kommentarer på relevante blogs bliver et langt vigtigere redskab end det tidligere har været, også på blogs med nofollow på kommentarlinks.

Kan du bidrage med noget i kommentarfeltet og rammer artiklen samme målgruppe som du selv søger at ramme, vil dette formegentligt føre til en række kliks og nogle sunde brugerdata som Google opsnapper og det vil have værdi for dig og dit site.

Dybe links, langt vigtigere

Forholdet mellem domaintrust og placeringer i søgeresultaterne har ændret sig meget, tidligere kunne populære sites ranke på hvad som helst, uden decideret arbejde på de enkelte artikler. Det ændrede sig med Googles Mayday opdatering og efter Panda er det nu blevet endnu vigtigere at have indgående links til alle sine artikler. Ved at linke til dybe artikler sikrer du samtidig en bedre indeksering af hele dit site.

Linkbuilding metoder der vil dø ud

Splogs

Splogs eller spamblogs om man vil, vil blive en langt mindre effektiv teknik til at linkbuilde. Splogs har sjældent særligt mange besøgende og det vil stort set kun være konkurrenter der tjekker din linkprofil ud, der besøger dine splogs.

Eftersom at splogs har så få besøg og som ofte en meget høj afvisningsprocent sender dette nogle signaler til Google om at sitet ikke er et kvalitetssite. Den data bruger Google og det påvirker den værdi de links der peger på dit site kan videreføre.

Splogs som vi kender det i dag, med intetsigende tekster med dertilhørende links med overoptimerede ankertekster vil stille og roligt dø ud. Det vil kræve langt hårdere arbejde at benytte splogs som linkbuildingværktøj, din splog skal kort sagt sende alle de rigtige signaler, førend den vil kunne videreføre ordentlig værdi. Hvis ikke det gør det, vil effekten af dine anstrengelser være korte og på sigt ligegyldige.

Artikelkataloger og linkkataloger

Det er efterhånden længe siden at artikelkataloger og linkkataloger havde deres storhedstid, alligevel er der stadig mange der benytter disse metoder. Lad mig kort forklare hvorfor du ikke bør spilde din tid på dem.

Det er de færreste linkkataloger der er lavet til mennesker og det samme gør sig gældende for artikelkataloger. De er som ofte opsat med det ene formål at genere lidt reklamepenge til ejeren, de byder på ingen nævneværdig værdi for almindelige internetbrugere og er dermed ligegyldigt fyld i søgeresultaterne. Nu hvor Google i endnu højere grad bruger brugerdata, er det endnu lettere end nogensinde før at identificere disse spamsider.

Efter Panda filteret er blevet sluppet løs i hele verden, er det blevet no go at have redundante eller overlappende artikler, det betyder helt konkret at artikelkataloger får fjernet en enorm del af deres indekserede sider, da der ofte er flere hundrede artikler om samme emne. Derudover er kvaliteten af artiklerne på denne slags sider ofte helt i bund og brugerdata vil være stærkt negative.

I stedet for at bruge tid på artikelkataloger bør du i stedet få skabt nogle gode artikler, der giver en reel værdi for læseren og så prøve at pushe disse artikler til blogs der tilbyder gæsteposts indenfor din branche.

Der findes stadig kataloger som er værd at tilmelde sig og de er nemme at spotte. Kataloger som DMOZ, BOTW og Yahoo Web Directory er alle højkvalitetskataloger, hvor hvert enkelte site bliver gennemgået med hård hånd, er kvaliteten ikke i top bliver sitet ikke godtaget. Der er altså tale om reelle kataloger der kan bruges til noget og det er her du vil findes.

Sociale medier

Sociale medier spiller en større og større rolle og der er allerede lavet flere undersøgelser der påviser at +1, Facebook Likes og tweets har en stærk positiv effekt på placeringerne i søgeresultaterne. Det er derfor ikke længere til at komme udenom Social Media Marketing. Det ikke længere brugbart at spille på en eller to forskellige metoder, vi skal hele vejen rundt for at overbevise Google og de andre søgemaskiner om at vores indhold er det bedste!

Det gør det også betydeligt sværere at game systemet og det betyder at hvis man vil springe over hvor gærdet er lavest, når man ikke længere særlig langt. Content is king er efterhånden et gammelt begreb, men det er den dag i dag vigtigere end nogensinde før at have godt indhold. Er dit indhold ikke godt er det tæt på umuligt at opnå social dominans og trække besøgende fra de sociale medier, som samtidig sender de helt rigtige brugerdata til Google.

Du kan være nok så godt til at skrive en lokkende tekst som får folk til at klikke på dit link, men lever indholdet ikke op til forventningerne du sætter hos modtageren, får du ingen retweets, +1ere eller likes. Derudover sendes der helt forkerte brugerdata til Google, du får en høj afvisningsprocent og en lav tid brugt på websitet.

Afsender er blevet vigtig

Det er ikke ligegyldigt hvem der står som afsender, alle hjemmesider har en vis mængde trust og autoritet, det har virkelige personer nu også. Der er stor forskel på hvem der videredeler dit indhold og/eller linker til dig. Man taler altså ikke længere kun om autoritet på sideniveau, men også på et personligt plan. Google selv har også været ude med nogle initiativer for bedre at vurdere brugere på det personlige niveau, her i blandt er den vigtigste brugen af rel=”author” som også giver en række andre fordele.

Er personen en autoritet indenfor den branche du befinder dig i eller beskæftiger vedkommende sig ofte med noget helt andet?  Førstenævnte er nøglen til din succes, afsender videregiver ikke blot højere trust, men også langt flere relevante besøg til dit site, hvilket også giver en fantastisk synergi effekt med Googles øgede fokus på brugen af brugerdata. Det er som sagt og nu sagt igen, helheden der tæller og ikke de enkelte handlinger.

Skil dig ud i søgeresultaterne

Udover at fetche brugerdata fra Analytics og Googles egen toolbar, benyttes data for søgeresultatsiderne også, her måles eksempelvis afvisningsprocent og CTR. Ved at kigge nærmere på CTR på de fremviste søgeresultater på en given søgning, kan Google se hvilke resultater der har været spændende for søgeren. Denne data kan bruges til at omrokere på søgeresultaterne, så det altid er de for brugeren (ud fra historik) bedste resultater der vises.

Derfor er det nu blevet vigtigere end nogensinde før at have gode sidetitler og meta-descriptions, det er her du lokker brugeren til at klikke på netop dit resultat. Det kan derfor godt betale sig løbende at teste forskellige sidetitler og descriptions, CTR kan du måle i Googles Webmaster tools. Husk også at implementere rich snippets hvor det er muligt.

Tip: Send Google søgninger over Twitter, Facebook, nyhedsbreve og Google+, hvor du eks. fremviser en flot placering du har opnået, stil spørgsmål angående din description og eller titel, eller gør på en anden måde folk opmærksom på netop dit resultat i den pågældende søgning. De fleste reagerer ved at kigge på resultatet og derefter klikke på dit site.

Omtale er et must

Er du en populær virksomhed, en guru indenfor din branche eller er du bare super spændende vil du blive nævnt på Internettet og der vil ikke altid være et link involveret i processen.

Dette er et helt naturligt mønster og derfor bruger Google nu også i langt større grad mentions af dig som person (afsender), dit virksomhedsnavn eller din hjemmesides navn/URL som en ranking faktor. Omtale vil også aflade en øget mængde brandsøgninger på dig, dit produkt eller din virksomhed, og netop dette er også vigtigt målepunkt for hvor populær og autoritær du eller dit site er. Derfor vil offline markedsføringsinitiativer som TV, radio og billboard reklamer også begynde at have en langt større indflydelse på din succes i søgeresultaterne.

Bliver du ikke nævnt på Internettet, uden at der er links involveret, sender det et helt forkert signal, som er let at associere med forsøg på manipulation af søgeresultaterne. Fornyligt foretog vi en test der bekræftede at URL mentions var nok til at få en række sider indekseret i Google, hvor meget værdi de reelt set kan videregive findes der desværre endnu ingen undersøgelser på.

Konklusion

Traditionel markedsføring, PR arbejde, SMM, usability og SEO smelter sammen i en højere enhed, der skal optimeres hele vejen rundt for at opnå succes i søgeresultaterne fremadrettet. Blackhat og Greyhat teknikker skiftes ud med reelt, bundærligt og benhårdt arbejde, i hvert fald for dem som vil have længerevarende resultater. Det gælder om at tilpasse sig de nye spilleregler og være kreativ hvis man fortsat vil have succes i søgeresultaterne.

Det betyder også at du som bruger af Google får præsenteret langt bedre søgeresultater og det er vel det, det hele i bund og grund handler om?

Nu du kender til mine synspunkter, ved du at jeg naturligvis vil sætte stor pris på at du deler dette indlæg på de sociale platforme hvor du begår dig!

VN:F [1.9.22_1171]
Smid din stemme, tak!
Rating: 3.4/5 (18 votes cast)
SEO anno 2011/2012, 3.4 out of 5 based on 18 ratings
Ku du li' hvad du læste? Så del det da med andre :-)
Share on Google+14Tweet about this on Twitter18Share on Facebook15Share on LinkedIn2Email this to someone

Relaterede indlæg

4 Svar og kommentarer

  • Hej Henrik,

    Super god artikel, som jeg er meget enig med dig i. Det er brugerne, det drejer sig om, og har man fokus på relevans og kvalitet i sine aktiviteter (og forstår man at kæde disse aktiviteter sammen), så kommer man rigtigt langt på nettet i 2011.

  • Jeg er meget enig i dine pointer. Jeg tror også links, retweets osv. kommer til at betyde en masse. Jeg frygter bare at rankings i starten bliver dårlige. Det er simpelthen for let for nogen at manipulere med den almindelige facebook bruger (et eksempel). Der springer jo hele tiden facebook-sider op med ”Synes godt om for at se den sygeste video”, og de får mega mange likes på kort tid. Jeg håber de finder på en løsning, hvor de ikke medregner sådanne grupper/tendenser.

    • Hej Andreas,

      De betyder allerede en masse, men vil betyde endnu mere fremadrettet. Det er jeg nu ikke så bange for, de sociale metrics står stadig kun som en lille del af det totale billede og vil blive gradvist faset ind.

      Jeg tror nu ikke det er så svært at måle om det er brugere der interagerer, eller om det bare er passive likes, men ja, alt kan games, det er bare blevet sværere.

  • Super nice artikel det må siges, vil følge dig fremover.
    Hvor vigtig vil du mene at Google +1 er på nuværende tidspunkt?

Smid en kommentar

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Brug for min hjælp?

Ring på 71995859 eller udfyld
nedenstående formular

* Dit navn

* Dit telefonnummer:

* Din e-mail

* Website

* Sæt flueben hvis du er et menneske

Følg mig på Google+

Grøn søgemaskineoptimering