Er du en af dem der har et site, der er blevet ramt af Googles Penguin, er det her et indlæg du bør læse. Jeg har arbejdet på en lang række sites, der har været ramt af Google Penguin. Derfor løfter jeg her sløret for mine erfaringer.

Googles Penguin-update var forudsagt af mange i branchen, men ramte alligevel mange websiteejere hårdt. Penguin kigger udelukkende på links og som vi alle ved, er links p.t den vigtigste faktor for en god placering i søgemaskinerne. Og det er da derfor heller ikke så underligt, at der bliver manipuleret så meget med dem.

Selv har jeg været påpasselig  med ankertekster i årevis, det er simpelthen for nemt at manipulere med og det giver ingen mening at pålægge ankertekster så høj værdi som de havde og stadig har. Mit bud er at ankertekster er fuldstændigt underordnede om et til to år.

Faktisk vil jeg vove den påstand, at Googles resultater ville være bedre nu og her, hvis de fjernede al effekt fra ankertekster og i stedet udelukkende fokuserede på alle deres andre måder at vurdere links og relevans på.

Der findes mange forskellige link-penalties

Men lad os lige få slået fast, at der findes en masse forskellige link-penalties derude og på det seneste har det virket som om at alle der mister lidt trafik, relaterer dette til Google Penguin. Jeg har fået mange henvendelser fra folk der har mistet trafik, men ved nærmere eftersyn, havde det intet med Google Penguin at gøre. En god indikator for om du er blevet ramt, er at kigge på datoen for dit trafiktab, Google annoncerer til stadig når de lancerer en ny Penguin-update, noget de formegentligt bliver ved med noget tid endnu, hvorefter den bliver sat til at køre som en automatisk del af deres algoritme.

8 bullets med gode råd til dig der er ramt af Google Penguin

Ankertekster

Sørg for at dine ankertekster et stærkt variererede. Lav links med ankertekster som ’klik her’, ’læs mere’ og tilføj for den sags skyld en masse andre ord og sætninger ind i dine ankertekster for at skabe så naturligt et billede som overhovedet muligt. Sørg også for at linke til undersider mv. med websitets navn og også direkte URL som anker.

Antallet af links med identisk anker må ikke overstige 20% – er det money keywords du arbejder med, kan procentsatsen være endnu lavere. Det er min fingerregel og det er hvad der har virket for mig. Pas desuden på med at benytte samme hovedsøgeord i phrase matches (flere ord kombineret), som du også linker eksakt med, kommer du op på over 30-40% med dit primære søgeord for en given URL, beder du om ballade.

Irrelevante links

Prøv så vidt muligt at undgå for mange irrelevante links, det vil sige links der peger på dit website, som ingen relevans har i forhold til det der linkes til. Efter at have kigget på mange forskellige cases, kan jeg konstatere at der ofte er mange af disse typer links. Som Google bliver bedre til at forstå relevans og sprog, bliver det mere og mere farligt med den slags links.

Fingerreglen for disse typer links, kan være at har du ikke selv plantet det, kan det blive stående, men hvis du selv har sat det der, bør du fjerne det.

Interne links – det vidste du måske ikke?

Interne links tæller også med, så pas på med sitewide intern linking! (Eks. I en blogroll eller HTML sitemap i din footer). Det er med andre ord det totale antal af links og ikke bare links fra eksterne kilder, der tæller. Har du 20.000 sider på dit website og linker du med dit primære keyword i din interne navigation og samtidig har en masse eksterne links med samme keyword, bør du få kigget på dette med det samme.

Sitewide links – eksternt

Nogle mener at Google går specifikt efter sitewide links, hvilket i min verden ikke giver nogen mening overhovedet. Sitewide links i for eksempel en blogroll, kan være 100% naturlig og kan derfor ikke singulært danne grundlag for en straf.

Problemet der kan være med sitewide links er antallet! Har du sitewide links på et site der har over 100.000 indekserede sider, så har du også 100.000 eksterne links med den samme ankertekst. Og det er derfor du skal passe på med denne form for links – undgå dem skal du ikke nødvendigvis.

Linktyper der ser ud til at være ekstra farlige

Der er nogle former for links, du bare helt bør undgå. Lad være med at investere tid eller penge i profillinks fra forummer, websites eller for den sags skyld kommentarspam, da meget tyder på at lige præcis denne type af links er hårdt under luppen.

Undgå desuden udenlandske links i for stor stil hvis du driver et dansk site. Og vigtigst af alt skal du undgå de kendte linknetværkstjenester!

Efter oprydningen

Penguin er URL-specifik, modsat Panda som ligger på selve domænet. Derfor kan du ikke bare 301-redirecte dig ud af din straf. Gør du det, ryger straffen blot med videre til den side du redirecter til, da dine ”beskidte” links nu peger på den nye side.

Men du kan omdøbe en kategori eller side, som er ramt. Når du har omdøbt din URL, skal du så lade være med at 301 din gamle URL over i den nye, så du ikke bliver ramt igen.

Når du har gjort dette, tager du kontakt til alle de sider der helt naturligt har valgt at linke til dig og beder dem rette deres links til den nye URL og de links du selv har adgang til, som du mener er værdifulde og dermed ikke til skade for dit site, retter du naturligvis også til.

Hvis du ikke vil miste linkjuicen

I stedet for at gå glip af den linkjuice, der trods alt kommer fra de links, der er for overoptimerede, kan du vælge at 301 den gamle URL til en helt frisk side. Her ved mister du ikke linkjuice, som nu kan flyde videre til resten af dit site. Denne side bliver nu ramt af Penguin, hvilket betyder den ikke kan ranke på det keyword, som ankerteksten på dine links dikterer.  Hvilket som sådan er ligegyldigt, da du ikke prøver at ranke på netop disse ord, på denne nye URL.


Sådan kan det gøres

Hvis du bare gerne vil af med de dårlige links

Har du bare generelt for mange spamlinks og kan du ikke få dem fjernet igennem kontakt med de websites der linker, kan du også vælge at 301 dem fra dit gamle domæne over på et andet. Herefter kan du oprette samme sider forfra og begynde at opbygge dem igen. Idéen med denne manøvre er at prøve at genvinde dit domænes troværdighed (Trust), ved at pege links andet sted hen.


Her sender vi de dårlige links videre til et andet domæne
Til sidst lidt grafik