Udnyt dine relationer i dit linkbuilding arbejde

Udnyt dine relationer i dit linkbuilding arbejde

Formålet med linkbuilding er at hæve dine placeringer i søgeresultaterne. At få links fra allerede eksisterende relationer er en af de suverænt nemmeste metoder til at skaffe gode indgående links – men alligevel er der forbløffende få der udnytter de åbenlyse muligheder!

Som virksomhedsejer har du med sikkerhed en lang række eksisterende relationer, som du kan trække på for at skaffe indgående links til dit website. Det er imidlertid vigtigt, at størstedelen af dine indgående links stammer fra relevante eksterne sider. Relevante links bekræfter dig nemlig som værende en aktiv instans inden for din branche, og som en person der er værd at lytte til. Det er sådan Google læser relevante links, men det er også sådan, brugerne opfatter dem.

Relevante links er derfor ikke kun vigtige i forhold til Google og de andre søgemaskiner – de er også vigtige for dit brand og online markedsføring generelt, fordi de giver dig god og relevant henvisningstrafik.

Selvom størstedelen af dine indgående links bør være fra relevante sider, er der dog stadig masser af plads til at få links fra sider der har mindre med dit emne at gøre. Det afgørende er blot, at hele din linkprofil ikke bygger på den slags links.

Samarbejdspartnere

Din virksomhed har sandsynligvis en lang række samarbejdspartnere. De fleste af disse samarbejdspartnere vil være potentielle linkmuligheder. Listen kan være lang, og du bør derfor først mappe de muligheder, du har, inden du begynder at række ud til alle og enhver. Vurder derfor, hvilke af dine samarbejdspartnere, det vil give mening at få link fra, og hvorfor de har grund til at linke til dig.

Lav herefter et pitch parat, og konfronter dem med dit ønske. Det kan være, at de vil bede dig om at anbefale dem retur. Det kan du som sådan godt, men vær klar over, at linket tæller ti gange så meget, hvis du ikke gør det. Derfor kan det betale sig at have udtænkt en ”backfire” plan, med gode årsager til at du ikke vil linke retur.

Leverandører

Du har med sikkerhed en række leverandører af forskellige services til din virksomhed, og her er der igen gode muligheder for at få indgående links. Hvem leverer eksempelvis inventaret til dit kontor? Hvem lejer i kopi/printermaskine af? Hvem styrer dit bogholderi?

Jeg har fx. i mange år brugt samme bogholderi, og jeg har hele tiden vidst, at de havde en referenceside. Tidligere har jeg ikke haft den store grund til at bede om et link fra dem, fordi mit selskab fungerede som et holdingselskab. Det har jeg til gengæld nu, hvor jeg, som du måske ved, er blevet selvstændig, og mit holdingselskab er blevet et driftsselskab. Derfor giver det pludselig meget bedre mening for mig at udtale mig på vegne af dette selskab og få et stærkt link til min firmaside Bondtofte.dk.

Du bruger sikkert, ligesom jeg selv gør, en række online tjenester, som du betaler for at bruge. Folkene bag disse tjenester vil som regel meget gerne have positive kundeudtalelser. Eksempelvis kan jeg, som SEO-konsulent, skrive til folkene bag de forskellige SEO-værktøjer, jeg bruger og høre om muligheden for at blive præsenteret med et testimonial på deres website, hvor jeg anbefaler deres værktøj. Det er noget, de færreste virksomheder vil sige nej tak til. Er der noget der sælger, er det jo positive referencer!

Producenter

Driver du en webshop, og køber du dine produkter af andre virksomheder, er der gyldne muligheder for at få gode, stærke og samtidig yderst relevante links.

De fleste producenter af fysiske produkter har oversigter der viser, hvor man kan købe deres produkter i detailhandlen. Dette er især gældende for de virksomheder som udelukkende fokuserer på B2B salg. De er nødt til at henvise forbrugerne til et sted, hvor deres produkter kan købes. Har du en webshop der sælger produkter, vil det derfor være nærliggende for den pågældende virksomhed at henvise til denne og dermed give dig et toprelevant link fra deres website.

De fleste producenter har nemlig som udgangspunkt relativt stærke domæner, især hvis der er tale om en virksomhed der producerer populære produkter!

Jeg driver en række webshops, her iblandt en webshop ved navn Wolfgear.dk der sælger sportsudstyr o.l. til funktionel træning. Wolfgear sælger en lang række produkter der er specielt udvalgte ud fra deres popularitet og tilgængelighed (vi går efter de produkter, andre ikke har). Vi sælger blandt andet et produkt der hedder ”The Natural Grips”, og fra producentens website har vi naturligvis fået et link til vores website, eftersom vi forhandler produktet. De havde slet ikke en liste over forhandlere til at begynde med, men det fik jeg dem til at oprette, og den dag i dag har de listet forhandlere fra hele verden. Ofte handler det bare om at reagere og gøre virksomheden opmærksom på den manglende mulighed – i de fleste tilfælde vil de lytte.

Link fra TheNaturalGrip.com

Link fra TheNaturalGrip.com

Du kan også vende denne praksis om og decideret lede efter producenter der har lister med forhandlere. Herefter kan du småindkøbe lidt og bede dem om at liste dig som forhandler.  Det vil med andre ord sige, at du køber produktet, primært med det formål at få et link ud af det! At produktet så kan sælges – ja, det er jo bare en bonus!

Personlige relationer

Dette er sandsynligvis den letteste måde at skaffe indgående links på.

Dine venner, bekendte og familie vil i langt de fleste tilfælde være meget nemme at overtale til at linke til dit website.

Her skal du dog være lidt mere kritisk. Det kan godt være, at faster Jette godt vil linke til dig fra hendes side, men hvis hun skriver om hækleopskrifter, og du driver en webshop der sælger kampsportsudstyr, er det ikke ligefrem et ”match made in heaven”. Google og de andre søgemaskiner vil finde linket unaturligt, og det kan være risikobetonet.

Har du derimod bekendte der driver en blog som er relateret til noget af det, du arbejder med, er det helt åbenlyst at få et link herfra. Det kan også være, du har en kammerat, som skriver om erhverv generelt. Her kan du måske byde ind med et gæste-blogindlæg, som du målretter lidt, så der bliver et tættere match mellem bloggen og din side. Mulighederne er mange, og det er kun kreativiteten der sætter grænser! God “linkjagt”!

Smid din stemme
Skrevet af Henrik Bondtofte
Inkarneret SEO-specialist og forfatter af Linkbuildingbogen, Danmarks eneste bog om emnet linkbuilding.