Google AdWords indeholder en række remarketing-funktioner, der giver dig mulighed for virkelig at målrette dine remarketing-annoncer og finde flere kundeemner, der deler de samme demografiske egenskaber som f.eks. dem, der er tilmeldt dit nyhedsbrev.

Næsten alle som arbejder med PPC, hvad enten det er AdWords, Bing eller Facebook Ads har på den ene eller anden måde et begrænset budget. Derfor handler det på mange måder om, at flytte pengene over i de kampagner/områder, hvor du får mest bang-for-the-buck.

Det ved Google godt, og det er en af årsagerne til at AdWords flere gange om året får tilført nye funktioner og muligheder således, vi bedre kan udnytte vores budgetter.

En af disse muligheder er Costumer Match, og det vil jeg gerne fortælle om i dag.

Super målrettede Adwords-annoncer med Customer Match og Similar Audiences<figcaption”>Super målrettede Adwords-annoncer med Customer Match og Similar Audiences

Sådan virker Customer Match

Remarketing gør det muligt at få vist dine annoncer til de kundeemner, der allerede har besøgt din hjemmeside, så de bliver ved med at blive mindet om jeres firma og dets produkter. Med Google Adwords kan du målrette din remarketing, så du f.eks. viser annoncer for de produkter, de pågældende har kigget på eller måske har efterladt i indkøbskurven.

Men AdWords remarketing-funktion tilbyder et par endnu smartere muligheder, som jeg har brugt til flere af vores kunder med stor succes i mit arbejde som Head of PPC hos Obsidian Digital. Det er samtidig et par funktioner, som de færreste kender. Så derfor kan det betale sig at læse med her, hvis du vil oprette virkelig målrettede kampagner til dine kunder og kundeemner med Google AdWords.

Den første funktion kan du med fordel bruge til målrettet at vise annoncer til jeres eksisterende kunder eller til f.eks. modtagerne af jeres nyhedsbrev. Funktionen hedder Customer Match og fungerer ved, at du du uploader en fil med f.eks. e-mailadresser på jeres kunder eller kundeemner til jeres Google AdWords-konto.

Derefter opretter du en kampagne og målretter den til de personer, der står i listen. For at det virker, kræver det dog, at de pågældende personer er logget på Google (f.eks. via Chrome) med en profil, der anvender den pågældende mailadresse eller hvor Google på anden vis kan forbinde e-mailadressen i listen med en eksisterende Google-konto.

Det kan du bruge Customer Match til

Kan Google matche e-mailadressen med en Google-konto, vises dine annoncer til brugeren i både den pågældendes søgeresultater, når vedkommende læser mails på Gmail eller ser videoer på YouTube. Det giver dig en helt unik mulighed for at ”bombardere” vedkommende med relevante budskaber.

Det kan f.eks. være, at du kører en kampagne i jeres nyhedsbrev om et nyt produkt og f.eks. giver abonnenterne en rabatkode, de kan bruge i jeres webshop. Det kan du så oprette en tilsvarende kampagne om på Google AdWords, der kun vises til modtagerne af jeres nyhedsbrev. Derved bliver de mindet om tilbuddet på nærmest magisk vis.

Det kan også være, at du vil give kunder, der har købt hos jer for nyligt et ekstra godt tilbud, og derfor annoncerer det via Google AdWords til en liste af kunder, du har eksporteret fra jeres økonomisystem.

Så godt virker Customer Match

Jeg har brugt Customer Match til flere af vores kunder med godt resultat. Fordi det er kunder og kundeemner, der allerede kender de pågældende firmaer, var konverteringsraten op til tre gange så høj som på de generiske kampagner, jeg kørte for de pågældende kunder. MEN antallet af konverteringer er naturligvis mindre end for de generiske kampagner, da en Customer Match kampagne i praksis er begrænset til det antal personer, du har uploadet e-mailadresserne på. Men effekten på dem er til gengæld stor.

Udvid kendskabet til jeres firma med Similar Audiences

Google AdWords giver dig en anden, ret fed mulighed for at anvende data fra jeres Customer Match-liste til annoncering. Det drejer sig om Similar Audiences-funktionen, der bruger de demografiske data, Google kan finde på de kunder og kundeemner, der står på jeres Customer Match-liste, til at finde lignende kundeemner, de kan vise jeres annoncer til. Samtidig anvender de data fra alle de Google-brugere, de kan se, der har besøgt jeres hjemmeside inden for de seneste 30 dage.

Derved kan du få Google til at finde potentielle kunder, der minder om de kunder og besøgende I allerede har og bearbejde dem på forskellig måde. Du kan sætte Google AdWords til automatisk at vælge den eksisterende remarketing kampagne, der passer bedst til det pågældende kundeemne, eller oprette en eller flere kampagner, der målrettet gå efter similar audiences.

Igen har jeg gode erfaringer fra de kunder, hvor vi målrettet har arbejdet med similar audiences. Konverteringsraten er også her højere end de generiske kampagner, om end den ikke er nær så høj som på Customer Match kampagner.

Snyd ikke dig selv for de lette salg

Igen er det genkendelsen af et site de har besøgt for nyligt eller interessefællesskabet med jeres eksisterende kunder, der gør forskellen. Så undlader du at bruge disse to funktioner i jeres Google AdWords-kampagner, snyder du firmaet for en masse lavthængende frugter, der er lige til at plukke.