Google Panda

Google Panda – Alt det nye og spændende!

I forbindelse med de store rystelser i søgeresultaterne, hen over weekenden, er der blevet spekuleret meget i, hvad de skyldtes. Der har været talt om den længe ventede hyper penguin eller måske en Panda-opdatering. Det viste sig ”bare” at være en almindelig større opdatering og i den forbindelse, er der sluppet en del spændende information ud omkring Googles Panda, som kæmper imod dårlig kvalitet i søgeresultaterne.

Jeg har af flere omgange skrevet indlæg her på bloggen, omkring Googles Panda Algoritme, det første indlæg jeg skrev, var tilbage i 2011. Googles Panda blev for første gang lanceret i februar 2011. Siden 2011 har jeg lavet to opdaterede artikler, efter vi alle var blevet klogere på hvad Pandaen egentlig var for en størrelse, og hvordan man skulle håndtere den.

Der er nu gået et par år siden sidste artikel, og vi er igen blevet klogere på Googles Panda-algoritme. Derfor dette indlæg, med alt det seneste om Google Panda og alt det jeg har erfaret over de sidste par år, ved research og ved at arbejde med websites der er blevet ramt af dette nu forhenværende filter!

Google Panda ikke længere et selvstændigt filter
webvisiobility2Da Google Panda i sin tid blev præsenteret, var det som et filter, der blev trukket henover det eksisterende søgemaskineindeks. Der blev altså tilføjet en ekstra dimension, til det allerede eksisterende indeks. Her blev Panda-scoren pålagt de forskellige side, herefter kunne det så have den konsekvens at et website blev påvirket af Panda hvis den havde en lav score og gik fri, hvis den havde en høj score.

Det er meget normalt at Google introducerer helt nye tiltag eller større ændringer til algoritmen, som en slags sideløbende funktion, ind til de er 100% sikre på, at funktionen er effektiv og virker efter hensigten. For nylig kom det frem at Google Panda er en fast del af den primære algoritme og altså ikke længere er et filter.

Det var Googles Garry Illoys der kom med denne udmelding, i et Interview med Barry Schwartz fra SearchEngineLand og åbenbart, har Panda været en del af kernealgoritmen i noget tid. Det blev dog samtidig slået fast, at Panda scores som man kalder det, ikke opdateres realtime ligesom resten af algoritmen ellers gør.

Du vil ikke have en lav Panda-score
Når websider vurderes i relation til Google Panda, gives der en score for den pågældende side, hvis denne score er lav, er websitet et potentielt offer for en Panda-penalty. Bliver et website ramt af Panda, er det kun muligt at komme ud af den igen, ved at forbedre kvaliteten af websitet og websitet kan først komme ud igen, når Panda-scoren igen opdateres.

Panda opdateres ikke særligt tit
Dette har været et enormt problem for mange websiteejere tidligere, da Panda generelt set ikke er blevet opdateret særligt ofte. Det har betydet at nogle websites har måtte vente et år eller mere, på at komme ud af en straf. Dette gælder også selvom, de måske har haft tilpasset og forbedret deres website, allerede ugen efter, de blev ramt. Ikke overraskende, kan dette betyde enorme tab i omsætning for de websites der bliver ramt og det kan helt betyde, at en virksomhed ikke kan overleve.

At Panda nu er en del af kernealgoritmen, er derfor godt nyt eller det må man i hvert fald formode, da det sandsynligvis betyder at Panda er på vej til, at blive en integreret realtime kalkulator, dette er som sagt, dog ikke tilfældet endnu. Den dag dette sker, vil det være markant nemmere og hurtigere, at komme ud af en penalty. Det vil samtidig også betyde, at os der arbejder med SEO, langt nemmere, kan vurdere hvilke tiltag der rent faktisk virker i forhold til Panda.


 

En learning machine (Quality Raters)

Google Panda er det man kalder en learning machine, en form for kunstig intelligens, der dog er afhængig af inputs. Da Google Panda som sagt er en en såkaldt lærende algoritme, kigger den efter mønstre og det er i realiteten det eneste en lærende algoritme er i stand til at gøre.

Disse inputs får Panda fra de mange Google Quality Raters, der konstant sidder og browser hjemmesider og tildeler scores til de enkelte sider ud fra en række kriterier, som Google har opsat. Disse kriterier er blevet lækket af flere omgange og det er ikke mere end et par måneder siden, at den seneste rating-guide blev lækket. Her i er der mange ændringer, kontra den oprindelige, som vi så tilbage i 2013 da den første gang blev lækket.

Quality raters påvirker dig ikke direkte
Besøgende

Det er vigtigt at forstå, at de her Quality Raters ikke påvirker søgeresultaterne direkte, en rater kan godt lande på dit website og vurdere det som værende ikke troværdigt og give det en lav score. Det betyder ikke at dit website får en lav score her og nu, det betyder blot at der var elementer på din side eller manglende elementer, der har gjort at siden ikke fremstår troværdig, som nu fremadrettet vil blive benyttet som inputs og feedet ind i Panda, hvorefter disse inputs bruges sammen med resten af de data de modtager, til at kalkulere Panda-scores for websites fremadrettet.

De største ændringer i rating-guiden, er blandt andet at der nu er enorm fokus på ekspertviden, Google selv kalder det E-A-T som står for ekspertise, autoritet og troværdighed, og det definerer som sådan et websites overordnede værdi. Udviser en hjemmeside ikke autoritet og troværdighed, bliver det vurderet lavere, et eksempel på dette kunne være at brugere er i tvivl om hvorvidt det du publicerer på dit website rent faktisk er korrekt eller ej og det handler i lige så høj grad om at synliggøre overfor brugerne, at de kan stole på indholdet og dette er som udgangspunkt ikke kun igennem indholdet, men også forfatteroplysninger, kontaktoplysninger og andre troværdighedsskabende elementer, der kan få dine brugere til at føle sig trygge, ved den information du giver dem.

Dine penge eller dit liv sider
Herudover er der stor fokus på den slags sider, som Google kalder ’Your Money or Your Life pages’, denne type dækker over sider, der kan ændre en persons liv markant, det kunne være sider der beskæftiger sig med pension, lån eller måske medicinsk rådgivning og hvor der er transaktioner involveret betaling.

Årsagen er at der er en risiko for et disse websites giver direkte skadelige råd til brugere og derfor prøver Google for alt i verden, at verificere, at der er tale om legitime sider.

Forestil dig en negativ effekt, det ville have på Google, hvis de konstant viste sider øverst i søgeresultaterne, der rådede dig til forkert medicinbrug eller fik dig til at smide hele din pension væk i et eller andet scam. Det ville påvirke folks opfattelse af Google og det ville koste hårdt på tillidskontoen, en tillid Google har været rigtig mange år om at opbygge og det de lever af, den dag i dag.

Det er dog værd at notere sig, at alle transaktionsbaserede hjemmesider, som udgangspunkt, bliver vurderet som en slags ’YMYL’-side, derfor er det også rigtig vigtigt, at man skiltrer med troværdighedssignaler på sin shop, da raters vurderer ekstra hårdt på denne form for sider. Der er altså ikke overraskende, større krav til dig der tager imod penge fra dine brugere end dem, der ikke gør!

Mobilvenlighed
responsivdesign2Som noget andet nyt i den leakede quality raters håndbog, bliver raters bedt om at vurdere om en side er responsiv eller mobiloptimeret. Hvis en side ikke er det, bliver raters bedt om at vurdere siden så lavt som muligt! Bid samtidig mærke i at, raters nu kun vurderer websites på håndholdte enheder (tablets og smartphones), det siger lidt om, hvor meget Google satser på optimale forhold til håndholdte enheder, et træk man selvfølgelig godt kan forstå, udviklingen taget i betragtning, færre og færre sidder på desktop computere.

 

 

Nyt fra Panda-fronten

Overdreven navigation

Når man prøver at baganalysere på algoritmer, er det primære værktøj at kigge efter sammenhænge, for at prøve at kortlægge årsager. Kender vi årsager til problemer eller årsager der giver muligheder, har vi noget at arbejde med og gå ud fra.

I forhold til Panda er en af de sammenhænge jeg i den grad har lagt mærke til, er at de fleste websites, der bliver ramt af Panda, gør brug af ekstreme mængder navigation. Hvis vi går tilbage til de spæde år med Panda, snakkede vi også meget om navigation, men i langt de fleste tilfælde, blev der fokuseret på mængden af reklamer og navigations som helhed, kontra mængden af tekst. Det giver også rigtig fin mening, men ved at have kigget på utallige sider, der er ramt, er jeg den dag i dag, ret overbevist om at overdreven navigation, er en af de absolutte værste syndere.

Navigation er vigtigt for brugere og for søgemaskiner, men at have navigationslinks i både højre og venstre side af en webside og samtidig have top-navigation, måske endda krydret med footer-navigation også, gør at mange sider på ens website, primært består af navigationselementer og det tyder i den grad på, at Panda skæler ekstremt meget til dette og opfanger det som dårlig kvalitet og sandsynligvis også det vi kalder tyndt indhold. Hver eneste side på et website, bør have et formål, et formål der på den eller anden måde i alt fald overskygger menu-elementer og navigation. Hvis indholdet ikke gør dette lever det sandsynligvis ikke op til kvalifikationskravene.

Herunder ser du et eksempel på overdreven navigation:
Skærmbillede 2016-01-22 10.31.35


Tyndt indhold

Tyndt indhold er indhold, der reelt set ikke giver nogen værdi, det kunne være en tekst, der ikke er konkret nok, en side der kun indeholder en video eller et billede og i det hele taget, en side der ikke egner sig til, at være en del af Googles primære indeks. Googles Panda er ikke meget for tyndt indhold og til at begynde med, var Googles Panda da også primært et våben i mod det der kaldes for indholdsfarme, som var et stort problem tilbage i 2012.

En indholdsfarm er en side der producerer indhold, udelukkende med det formål, at trække besøgende ind og med den primære hensigt, at få brugere til at klikke på annoncer. Indholdet på indholdsfarme var ofte autogenereret i stor stil eller kopieret eller let omskrevet indhold, uden reel substans.

Længden af dit indhold er ligegyldigt
Tyndt indhold betyder ikke at indhold skal have en vis længde, når vi taler Google Panda taler vi om kvalitet og kvalitet kan ikke defineres ud fra, hvor lang eller kort en artikel er. Derfor giver det heller ikke mening at sidde og slette korte artikler på et website, de udgør som udgangspunkt ingen risiko for dit website, så længe de er velfunderede og brugbare for dine besøgende.

Der findes en del eksempler på, at websiteejere er blevet rådet til netop dette og det er der altså ingen grund til. Det er rigtigt, at har du en side, hvor der står fire ord på, ja, så er der nok ikke tale om en fantastisk artikel, omvendt, kan det være du ikke har brug for mere end 2-3 paragraffer, for at beskrive og komme til bunds i det emne, du har fat i.

Derudover skal man også huske på at indhold ikke KUN er tekst. Det er rigtigt, at Google har nemmest ved at afkode og forstå tekst, men de kigger i realiteten også på billeder og video, så har du en side uden andet end en video, men du kan afkode at brugerne er vilde med siden og bliver på den i lang tid. Bliver brugerne på siden i lang tid, så udgør den som udgangspunkt ikke en risiko, for indholdet er jo netop ikke tyndt, når brugerne er glade for det og det opfylder de behov de måtte have.

40x-fejlsider og duplikeret indhold ikke Panda-kritisk!
Mange SEO-folk inklusiv mig selv, har været af den opfattelse at duplikeret indhold, på den ene eller anden måde også kvalificeres som tyndt indhold. Det samme med fejlsider (eksempelvis 404, 403 sider). Den observation og konklusion er jeg dog ikke længere helt så overbevist om holder stik. For går vi tilbage i tiden og kigger på de udtalelser Google er kommet med af flere omgange, bliver de sådan set ved med at holde fast i, at man ikke bør slette tyndt indhold, men forbedre det og hvordan er det lige, at vi forbedrer eksempelvis fejlsider?

Derfor er jeg nu også af den opfattelse, at tyndt indhold i relation til Panda ikke dækker over fejlsider, duplikeret indhold og den slags. Det er ganske alvorlige problematikker at have på sit website og det kan give andre konsekvenser, for websitets mulighed for at rangere. Som udgangspunkt, tror jeg ikke det er noget Panda kigger særlig meget på og faktisk har Google selv været ude og sige, at duplikeret indhold ikke var direkte relateret i vurderingen.

404 sider er heller ikke kritiske har Garry Illyes bekræftet på Twitter:

Jeg kunne dog sagtens mistænke at 404-sider, som kan nås igennem eksempelvis normal menu-navigation, kunne være en slags trigger, da det vil være et kvalitetsmæssigt dårligt resultat for brugeren og Panda handler jo netop om kvalitet.

Affiliate marketeres ikke mere udsat end andre!
afiliatemarketing2Der er mange der tror, at affiliate websites er mere udsatte end andre former for sider, men dette er altså ikke korrekt. Googles John Mueller har tidligere udtalt at affiliate websites sagtens kan være brugbare ressourcer og det er nok essensen af misforståelsen. For langt de fleste affiliate websites, er bygget op omkring det at tjene penge og ikke det at servicere dets brugere, dette afspejler sig ret nemt i indhold og opbygning af siderne. Tænk selv over hvor tit du er landet på et affiliate website, som gav dig en fantastisk oplevelse? De findes faktisk derude, men de er sjældne!

Google er dermed ikke ude på at eliminere affiliate websites og de har intet imod denne form for sider, de skal bare bidrage med værdi og godt indhold, ligesom alle andre websites! Man skal dog huske på, at overdreven mængder af reklamer, her i blandt affiliate-links, kan være et tegn på dårlig kvalitet, da indholdet skal være i centrum – så man skal stadig være varsom og ikke bombardere sine brugere med affiliate-links, hvis man arbejder med affiliate.

Hvis vi lige skal tage et eksempel, der let kan gå galt inden for affiliate-marketing, er det prissammenligninger, hvor et væld af udbydere præsenteres, her er det vigtigt, at det ikke er prissammenligningen, der er essensen af siden, men at den er bygget rundt om indholdet i stedet og er et supplement. Google vil som altid, helst ikke vise sider, der kun er der, for at lede brugere videre til andre sider, i så tilfælde, foretrækker Google selv at lede brugerne over til de pågældende sider udenom ”mellemmanden”.

Det er muligt at ranke godt, selvom man er ramt af Panda

Selvom dit website er blevet ramt af en Google Panda, kan det stadig godt være i stand til at rangere i søgeresultaterne. Derfor kan det også være svært i nogle tilfælde, at vurdere om et website er ramt eller ej. Generelt set rammer Google Panda meget sjældent et helt website på en gang, medmindre stort set hele websitet, er af umådelig lav kvalitet ud fra de kriterier som Panda kigger på.

Oftere sker det, at det er hele sektioner eller kategorier og alt det indhold der hører til her, der bliver næsten usynligt i søgeresultaterne. Selv sider, der er ramt, kan rangere på meget specifikke søgetermer. Den generelle brede synlighed vil altså være forsvundet. Fænomenet illustreres meget godt, hvis man bruger et værktøj som eksempelvis SearchMetrics, hvor antallet af trafikskabende søgeord, kan måles. Her vil man ofte se et voldsomt fald, du vil lige så kunne se det i Google Analytics, hvor antallet af søgeord hvor igennem brugere har fundet dit website, vil falde i stor stil. En måde er afkode om man er ramt, er altså ved at gå ind og kigge på antallet af søgeord ens website er synligt på, en række kategorier eller helt ned på enkeltsideniveau.

Forums og kommentarer kan være et stort problem
Har du et forum på dit website eller kører du med aktive kommentarer, skal du være påpasselig og moderere dem. John Mueller udtalte tilbage i 2014 – at kommentarer og forumtråde, af lav kvalitet, kan udløse en Panda-penalty. Har du en rigtig god artikel, men er den proppet med spamkommentarer nederst, kan det trække alvorligt ned og dit originale indhold, kan pludselig fremstå mindre relevant og af lavere kvalitet, det er siden som helhed der vurderes, ikke bare din brødtekst!

De vigtigste takeaways
Ovenstående er mine vigtigste takeaways på udviklingen af Google Panda, siden mine sidste artikler blev smidt online. Der er en hel del artikler, som ikke er blevet sagt om Google Panda i dette indlæg og det skyldes, at jeg allerede har beskrevet det i tidligere indlæg.

Er du sulten efter mere information om Panda, kan du læse de to andre artikler her på websitet, der er listet herunder.

Husk på, at noget af det der står i blandt andet det første indlæg fra 2011, nu er modstridende med hvad jeg har skrevet her. Læser du noget som ikke er beskrevet i denne artikel, er det dermed stadig brugbar information!

Skrevet af Henrik Bondtofte
Inkarneret SEO-specialist og forfatter af Linkbuildingbogen, Danmarks eneste bog om emnet linkbuilding.