Ankertekst

Hvad er en ankertekst?

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den synlige og klikbare tekst i et hyperlink. Teksten giver som regel brugeren en beskrivelse eller opsummering af det indhold, som brugeren kan forvente at lande på ved at klikke på linket.  En god ankertekst fungerer dermed som en slags annoncetekst for modtagerwebsitet, men det vil være afsender, som har defineret den.

Et link med en ankertekst
<a href=”https://ankertekst.dk/”>Ankertekster</a>

I ovenstående eksempel er der lavet et link til siden ankertekst.dk med ankerteksten ’Ankertekster’. Første del er selve linket og a href står for Hypertext Reference. Efter den afsluttende > kommer selve vores ankertekst, og dermed det for brugeren synlige element, ved et aktivt link, som dog lige så godt kan være i form af et billede eller et andet element.

Hvis der ikke sættes en ankertekst på et aktivt link, vil det være det, som man kalder et skjult link, da brugeren ikke vil kunne se det, men søgemaskinebotterne godt vil. Dette skyldes, at søgemaskiner scanner koden, og ikke selve den for brugeren synlige del af hjemmesiden.

Ankertekster har været og er stadig et vigtigt signal for søgemaskiner

Netop fordi, at ankertekster bruges til at belyse, hvad man kan forvente at finde på modtagerwebsitet, har søgemaskiner brugt dette som en meget stærk indikator for, hvad indholdet omhandler, og dermed brugt signalet til at rangere hjemmesider i søgeresultaterne.

I mange år har ankertekster været det absolut vigtigste element for søgemaskiner, når de skulle vurdere vigtigheden og relevansen af en artikel/URL. Og netop derfor er ankertekster også blevet misbrugt i stor stil, af folk der arbejder med SEO og spammere.

Google og de andre søgemaskiner nedfaser effekten løbende
Google og de andre søgemaskiner er udmærket klare over, at ankertekster bliver benyttet til at manipulere med søgemaskinerne, og netop derfor er det også noget, de holder meget øje med. For bare 2-3 år siden kunne du lande på en topplacering i søgeresultaterne stort set udelukkende på baggrund af ankeroptimerede links. Google kom i 2012 med en større opdatering kaldet Google Penguin, som søgte at komme linkmanipulation til livs.

Google Penguin
En af de faktorer, Penguin kigger allermest på, er ankertekster på links. Personligt havde jeg egentligt forventet, at Google havde gjort noget ved ankertekster noget før, men der skulle altså gå en del år, før Google gik aktivt ind i kampen.

Det betyder dog ikke, at du ikke længere kan bruge ankertekster, for ankertekster er stadig brugbare for dine brugere. Det du ikke skal gøre, er at blive ved med selv at oprette links eller bede om links med optimerede ankertekster, hvilket vil sige ankertekster hvor dine primære søgeord indgår. Det er sundt at have nogen, men ikke sundt at have for mange. Der er med andre ord tale om en meget fin balancegang.

Naturlige ankertekster
En naturlig ankertekst vil i sjældne tilfælde udelukkende være et enkelt søgeord. I intern linkstruktur, det vil sige, når du linker internt, giver det bedre mening at bruge ankertekster som en slags vejskilte, og her hvor du også selv er 100% herre over dem, er det ikke lige så farligt at benytte. Og du kan således sagtens linke med et enkelt ord i din ankertekst, for eksempel er denne artikel en forklarende artikel om et ord, jeg ofte bruger i mine indlæg, og her vil det være naturligt, at jeg blot linker med ankerteksten, ankertekst eller ankertekster.

Omvendt vil det sjældent ske, at der eksternt linkes til denne side udelukkende med ankerteksten ’ankertekst’. Eksternt kunne man i stedet forvente at folk linkede med, ’her en god forklaring på ankertekster’, eller ’Læs mere om ankertekster her’.

Vær forsigtig med dine ankertekster
Du skal derfor være forsigtig med at få alt for mange eksterne links med optimerede ankertekster, og jeg vil faktisk anbefale dig at lade folk linke til dig, som de ønsker og uden din indblanding. På denne måde får du den mest naturlige linkprofil. Hvis du så selv er ude og lave lidt eksterne links, kan du i stedet her være lidt kreativ med dine ankertekster.

Video – Ankertekster

Ofte stillede spørgsmål: Ankertekster

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den synlige og klikbare tekst i et hyperlink, der typisk vil sende dig videre til en anden side, end den som du befinder dig på. En god ankertekst giver som regel brugeren en beskrivelse, opsummering eller guide af et givent emne. Den kan altså ses som en slags annoncetekst for modtager websitet, men det er vigtigt at være bevidst om, at det altid er afsenderen, der har defineret ankerteksten.

Hvorfor skal jeg bruge ankertekster?

Ankertekster er stadig vigtige i forhold til søgemaskinernes vurdering af dit indhold. Ankertekster bruges nemlig til at belyse, hvad man kan finde på modtager websitet. Derfor har søgemaskinernes botter brugt ankertekster som en stærk indikator på, hvad indholdet omhandler, hvilket har haft indflydelse på hjemmesidens rangering i søgeresultaterne. I mange år har ankertekster været det absolut vigtigste element for søgemaskiner, de skulle vurdere kvaliteten og relevansen af en given artikel eller URL. Ankertekster kan derfor også ses som manipulation, hvilket søgemaskinerne er opmærksomme på.

Hvad er naturlige ankertekster?

I intern linkstruktur, dvs. når du linker interne på din egen side, giver det mening at bruge ankertekster som en slags vejskilte. Med interne links er du selv 100% herre over hvortil og hvordan du linker, plus at der er en naturlig mening med at du gør det. Du skal være mere påpasselig hvad angår eksterne links, da disse kan opfattes som manipulation. Det kan derfor anbefales at du lader andre om at linke eksternt til din side, da du på den måde opnår den mest naturlige linkprofil.