7 gode råd til din linkbuilding

7 gode råd til din linkbuilding

I denne artikel kommer jeg med 7 gode råd til din linkbuilding. Lad mig med det samme slå fast at der er flere måder at gribe sin linkbuilding an på, det drejer sig om risikoprofil og denne artikel vil omhandle linkbuilding arbejdet på seriøse sites og ikke så kaldte crash n burn sites, ”dårlig linkbuilding” virker stadig, men kun for en stund.

1 – Spred de indgående links over en lang tidsperiode

Når du opstarter en linkbuilding-kampagne, er det vigtigt at tilgangen af links stemmer nogenlunde overens med den tidligere tilgang af links. Plejer det website du arbejder på at få 2-3 links hver måned, skal du ikke starte op med at lave 100 links hver måned. Det giver et meget unaturligt billede, og du kan risikere at få alle links devalueret. Det skader dig ikke, men er kort sagt spild af tid. Et godt værktøj til at analysere den tidligere linktilgang er Majestics linktool.

Byg i stedet dine links over en længere periode, og øg mængden af nye indkomne links løbende. Arbejd på flere projekter sideløbende, i stedet for at fokusere al din energi på et enkelt site.

2 – Varier dine ankertekster og få fuldt udbytte af din linkbuilding

En udbredt fejl er at gentage den samme ankertekst om og om igen. Det giver en unaturlig linkprofil og kan give en keyword-specifik straf på lige netop det søgeord der arbejdes på, hvilket jeg har set ske utallige gange.

Gør i stedet en pli ud af at variere dine ankertekster. Du kan sagtens få dit primære keyword ind i sætninger, leg med denne øvelse og sørg for også at inkludere andre søgeord i ankerteksterne. Husk også at skabe links uden ankertekst og med ankertekster som klik her, læs mere mv. Så længe indholdet er relevant, vil disse links også bidrage til din positionering på de søgeord du arbejder på.

Mit råd her er, ikke at fokusere på x antal procent skal være exact match, x antal links skal være uden ankertekster osv., tænk i stedet over hvad der ser mest naturligt ud i forhold til de steder hvor du placerer dine links! Der er altid forskellige scenarier, og derfor duer tommelfingerregler bare ikke generelt set – det drejer sig om gut feeling, analyse og erfaring.

3 – Mange forskellige linktyper giver en naturlig linkprofil

Du har sikkert hørt rumlen med at en naturlig linkprofil skal have stor varians af linktyper, og det er faktisk ganske rigtigt i de fleste tilfælde! Du er igen nødt til at tænke dig om og tage et kritisk blik på det site du arbejder på – vil det eksempelvis være naturligt med 100 social bookmarking links til dit danske site om strikkeopskrifter?

Nu vil jeg ikke generalisere for meget, men jeg tror godt, vi kan formode, at folk der strikker oftest er oppe i alderen, og hvor mange ældre danske mennesker sidder rent faktisk og bookmarker til den helt store guldmedalje? Sammenligner du dit sites linkprofil med andre i samme branche vil du kunne vurdere, hvor den primære linkstrøm naturligt vil stamme fra. Efterlign denne adfærd og brug den til din fordel.

4 – 10 forskellige links er bedre end 100 fra én kilde

Stammer alle dine links fra samme IP-klasse, registrant, eller fra samme webhost? For så begår du en kæmpe fejl. Du bør have enorm varians i dine linkkilder, det er spildt arbejde at blive ved med at linke ud fra, hvad der kan identificeres som en og samme kilde. Når jeg selv skal opstarte en linkbuilding-kampagne, er antallet af unikke klasse C IPs der linker en af de første steder jeg kigger, det er det også når jeg kigger på konkurrenters linkprofiler.

5 – Omtale uden hyperlinks er en solid trustfactor

Hvor tit bliver dit website nævnt på Internettet? Har du et populært website bliver dit sites navn og/eller URL også nævnt, og det er ikke alle der laver et rigtigt hyperlink. Hvis dit site har tusindvis af indgående links, men din URL eller dit sites navn ikke bliver nævnt en eneste gang på Internettet, rejser der sig et advarselsflag. Vi ser for tiden en stigende fokus på netop denne problemstilling.

For at understrege vigtigheden af linkmentions vil jeg dele lidt erfaringer med jer, som vi fandt frem til i et nyligt eksperiment, vi lavede på min arbejdsplads. Vi besluttede os for at igangsætte et eksperiment, der skulle dokumentere hvor vidt alene linkmentions var nok til at få en side indekseret i søgeresultaterne.

Vi opsatte 10 subdomains på et endnu ikke indekseret domæne, vi benyttede en fuldstændig neutral browser til opsætningen – ingen toolbar installeret eller andre Google-produkter installeret, selve siderne blev ikke besøgt. Herefter oprettede vi et indlæg på en blog hvor 5 af de i alt 10 subdomains blev nævnt, altså såkaldte URL-mentions. 5 dage efter oprettelsen af indlægget var de 5 subdomæner der blev nævnt indekseret, de resterende fem var ikke.

6 – Spred dine links ud over hele dit site

Selvom forsiden på dit website er det samlepunkt på dit site, der som oftest er bedst rustet til at viderekanalisere styrken fra dine indgående links til resten af sitet, er det ikke ensbetydende med at alle dine links skal gå hertil. Det er kun naturligt at din forside får flere links end dine undersider, det er her der henvises til hvis man anbefaler et site som en helhed og ikke en specifik artikel. Men dine artikler skal også have indgående links, groft sagt vil jeg sige at hver eneste side/artikel på dit site skal have mindst et indgående link. Det sikrer bedre indeksering og giver et mere naturligt og nuanceret billede af dit site, set fra et algoritmisk perspektiv.

7 – Arbejdet med linkbuilding stopper aldrig…

Indgående links devalueres over tid. Dine links bliver mindre og mindre værd med tiden, så derfor stopper arbejdet med linkbuilding aldrig for alvor. Du skal ikke begynde at blive nervøs for de links du lavede i sidste uge, vi snakker devaluering over en årrække. Stopper du med at bygge links, sender det også et signal om at dit site ikke længere er interessant og hvorfor skal netop dit site så have de gode placeringer?

Smid din stemme
Skrevet af Henrik Bondtofte
Inkarneret SEO-specialist og forfatter af Linkbuildingbogen, Danmarks eneste bog om emnet linkbuilding.